Segni e tracce nel paesaggio delle guerre moderne. Un appello in difesa delle architetture militari

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Title: Segni e tracce nel paesaggio delle guerre moderne. Un appello in difesa delle architetture militari
Other Titles: De-signs and traces in the landscape of modern wars. A call for protecting military architectures
Authors: Martínez-Medina, Andrés | Pirinu, Andrea
Research Group/s: Metrópoli, Arquitectura y su Patrimonio (MAP)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Expresión Gráfica, Composición y Proyectos
Keywords: Mediterranean Wall | Worlds Wars | Military Landscapes | Defensive architectures | Bunkers and coast batteries | Historical towers
Knowledge Area: Composición Arquitectónica | Expresión Gráfica Arquitectónica
Issue Date: Dec-2017
Publisher: Skira
Citation: Martínez-Medina, Andrés; Pirinu, Andrea. “Segni e tracce nel paesaggio delle guerre moderne. Un appello in difesa delle architetture militari”. In: Military Landscapes: Atti del Convegno Internazionale, Scenari per il futuro del patrimonio militare = Proceedings of the International Conference, A future for military heritage. Milano: Skira, 2017. ISBN 978-88-572-3732-9, 12 p.
Abstract: The text proposes a comparison between the fortifications (bunkers and batteries) erected during the decade 1936-45 along the Mediterranean coasts of Spain and Italy and the network of defense architecture built in modern times. The needs to considering both architectural and landscape heritage gives opportunity for new debate concerning the matter of conservation. In particular because those latest elements are the oldest armored ruins of modern 20th-century architecture. This group of bunkers and coastal and anti-aircraft batteries is called Muro Mediterráneo for its formal and functional affinity with the Atlantic Wall built by the German army during World War II (circa 1942) along the coast from France to Norway. The comparison with the ‘network of sentinel’, erected by the Christian kingdoms in the Modern Age (XVI-XVIII sec.) along the Mediterranean coast for his defense, showed similar design criteria, location, functionality and materiality, however, while the ‘sentinels’ are protected by laws, the contemporary casemates are not. Among these, the differences are (without considering the age difference) as the towers have strong volumes emerging from the profile of the territory while bunkers and batteries (with similar geometric models) are mimetically integrated with the topography of the places where they are inserted. The elements of the Mediterráneo Wall form a new anthropic landscape which can be considered a monument for its allegory of tomb and memorial at the same time. | El texto propone una comparación entre las fortificaciones (búnkeres y baterías) erigidas durante la década 1936-45 a lo largo de las costas mediterráneas de España e Italia y la red de defensas arquitectónicas construida en la edad Moderna. La necesidad de considerar el patrimonio arquitectónico y paisajístico da la oportunidad para un nuevo debate sobre el tema de la conservación. En particular porque esos últimos elementos son las ruinas acorazadas más antiguas de la arquitectura moderna del siglo XX. Este grupo de bunkers y baterías costeras y antiaéreas lo denominamos 'Muro Mediterráneo' por sus características formales y funcionales de afinidad con el Muro Atlántico (Atlantik Wall) construido por el ejército alemán durante la Segunda Guerra Mundial (alrededor de 1942) a lo largo de la costa de Francia hasta Noruega. La comparación con la "red de centinelas", erigida por los reinos cristianos reinos en la Edad Moderna (siglos XVI-XVIII) a lo largo de la costa mediterránea para su defensa, muestra criterios de diseño similares de ubicación, funcionalidad y materialidad; sin embargo, mientras que los "centinelas" son protegidos por las leyes, las casamatas contemporáneas no lo son. Entre estos, las diferencias son (sin considerar la diferencia de edad) que las torres tienen grandes volúmenes que emergen del perfil del territorio mientras que los búnkeres y baterías (con modelos geométricos similares) se integran miméticamente con la topografía de los lugares donde se insertan. Los elementos del Muro Mediterráneo forman un nuevo paisaje antrópico que puede considerarse un monumento por su alegoría de tumba y monumento al mismo tiempo como señaló Paul Virilio.
Sponsor: Polo Museale della Sardegna; Università degli Studi di Cagliari; University of Edimburg; Istituto Italiano dei Castelli
URI: http://hdl.handle.net/10045/80607
ISBN: 978-88-572-3732-9
Language: ita
Type: info:eu-repo/semantics/bookPart
Rights: This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Peer Review: si
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