Lecciones tempranas de un maestro también de Literatura Hispanoamericana

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/77759
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Lecciones tempranas de un maestro también de Literatura Hispanoamericana
Other Titles: Early lessons from a mentor in Hispanic American literature
Authors: Rovira Soler, José Carlos
Research Group/s: Corrientes Estéticas en la Literatura Española e Hispanoamericana
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura
Keywords: Alonso Zamora Vicente | Julio Cortázar | César Vallejo | Edición | Hispanoamérica en España | Editorial works | Hispanic America
Knowledge Area: Literatura Hispanoamericana
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad Complutense de Madrid
Citation: Revista de Filología Románica. 2017, 34 (Núm. especial): 203-210. doi:10.5209/RFRM.58170
Abstract: Alonso Zamora Vicente fue precursor de estudios sobre Julio Cortázar (1953) o sobre César Vallejo (1957), en un tiempo en el que el primero no era aún quien fue, ni el segundo era casi conocido ni tenido en cuenta por la crítica académica en España. Se muestra aquí el interés por el poeta peruano en quien luego fue máximo especialista Roberto Paoli, lector en Salamanca en los años en los que Zamora Vicente escribía sobre Vallejo; así como la dirección de la primera Tesis Doctoral en España sobre el peruano. Se recuerda la amistad de Zamora Vicente con Julio Cortázar, con Jorge Luis Borges (junto con sus distancias), su interés por Rubén Darío, la dirección de la Tesis Doctoral de Vargas Llosa sobre García Márquez, su labor editorial americanista con tantos autores americanos replanteados por Alonso Zamora en España. Se rescata, en definitiva, la lección cultural de quien fue maestro en disciplinas lingüísticas y literarias entre las que estuvieron las que procedían de su pasión por Hispanoamérica. | Alonso Zamora Vicente was a precursor of works on Julio Cortázar (1953) or César Vallejo (1957) when the former was not yet the celebrated writer he would become later, and the latter was scarcely known in Spain or taken into consideration by academic critics. This article highlights the importance that his interest in César Vallejo had for Roberto Paoli, who was a foreign language teacher in Salamanca when Zamora Vicente started writing about César Vallejo, and later would become a top expert on the poet’s work. Likewise, Zamora Vicente was tutor of the first PhD thesis in Spain about this writer. His friendship with Julio Cortázar and Jorge Luis Borges (and his differences with the latter), his keen interest in Rubén Darío, his role as a tutor of Vargas Llosa's thesis about García Márquez and his renewing editorial work around American literature are also discussed. In conclusion, his wide knowledge of linguistic and literary disciplines directly related to his passion for Hispanic America is recalled, reassessing the inspiring cultural lessons he offered.
URI: http://hdl.handle.net/10045/77759
ISSN: 0212-999X | 1988-2815 (Internet)
DOI: 10.5209/RFRM.58170
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.5209/RFRM.58170
Appears in Collections:INV - CELEH - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2017_Rovira-Soler_RevFilolRom.pdf187,61 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons