Principals’ metaphors as a lens to understand how they perceive leadership

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/75190
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Principals’ metaphors as a lens to understand how they perceive leadership
Autor/es: Hernández-Amorós, María J. | Martínez Ruiz, María Ángeles
Grupo/s de investigación o GITE: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria (GIDU)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Palabras clave: Educational leadership | Leadership models | Leadership metaphors | Metaphorical thinking | Leadership motivation | Conceptions of leadership
Área/s de conocimiento: Didáctica y Organización Escolar
Fecha de publicación: 1-jul-2018
Editor: SAGE Publications
Cita bibliográfica: Educational Management Administration & Leadership. 2018, 46(4): 602-623. doi:10.1177/1741143216688470
Resumen: A prolific number of researchers have chosen to study metaphorical narratives, confirming their usefulness in educational research. The aim of this paper is to analyse the metaphorical expressions used by 68 principals from infant, primary and secondary schools in Alicante (Spain), concerning the way they see the figure of the principal and how it makes them feel. The data were processed using AQUAD 7. Results indicated a weak presence of characteristics related to social and contextual leader learning, as principals’ views tended more towards traditional models with duty predominating as a motivating force. Such views are usually associated with the experience of negative emotions. Findings highlighted the need to introduce an important cognitive and dispositional change in leadership education to ensure the development of professional skills aligned with current shared leadership models.
URI: http://hdl.handle.net/10045/75190
ISSN: 1741-1432 (Print) | 1741-1440 (Online)
DOI: 10.1177/1741143216688470
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © The Author(s) 2017
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1177/1741143216688470
Aparece en las colecciones:INV - GIDU - Artículos de Revistas
INV - GICEDA - Artículos de Revistas
INV - GIDU-EDUTIC/IN - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2018_Hernandez_Martinez_EduManagAdminLeader_final.pdfVersión final (acceso restringido)314,06 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia
Thumbnail2018_Hernandez_Martinez_EduManagAdminLeader_revised.pdfVersión revisada (acceso abierto)1,4 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.