Academic goals and learning strategies in secondary education Spanish students with social anxiety

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/74009
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Academic goals and learning strategies in secondary education Spanish students with social anxiety
Other Titles: Metas académicas y estrategias de aprendizaje en estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria con ansiedad social
Authors: Delgado, Beatriz | Aparisi Sierra, David | García-Fernández, José Manuel | Torregrosa, María S. | Estévez, Estefanía | Marzo, Juan C. | Inglés, Cándido J.
Research Group/s: Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Adolescence | Social anxiety | Learning strategies | Secondary education | Academic goals | Adolescencia | Ansiedad social | Metas académicas | Estrategias de aprendizaje | Educación secundaria
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: 2018
Publisher: Routledge
Citation: Estudios de Psicología / Studies in Psychology. 2018, 39(1): 58-80. doi:10.1080/02109395.2017.1407901
Abstract: The purpose of this study was to analyse the relationship between high social anxiety, academic goals and learning strategies in a sample of 2,022 (51.1% male) Spanish adolescents aged 12–16. The Social Phobia and Anxiety Inventory (SPAI), Achievement Goal Tendencies Questionnaire (AGTQ) and Learning and Studies Skills Strategies Inventory — High School Version (LASSI-HS) were used to assess the variables. The results showed no statistically significant differences in goal orientations between students with and without high social anxiety. However, students with high social anxiety used learning strategies significantly less. In addition, the logistic regression results indicated that high social anxiety acts as a significant predictor for setting social reinforcement goals and learning and study strategies. | El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre la alta ansiedad social, las metas académicas y las estrategias de aprendizaje en una muestra de 2,022 (51.1% varones) adolescentes españoles de 12 a 16 años. Las variables fueron evaluadas mediante los cuestionarios Social Phobia and Anxiety Inventory (SPAI), Achievement Goal Tendencies Questionnaire (AGTQ) y Learning And Studies Skills Inventory — High school (LASSI-HS). Los resultados no mostraron ninguna diferencia estadísticamente significativa en las orientaciones de meta entre estudiantes con y sin alta ansiedad social. No obstante, los estudiantes con alta ansiedad social utilizaron significativamente menos estrategias de aprendizaje. Asimismo, los resultados obtenidos de la regresión logística señalaron que la alta ansiedad social actúa como predictor significativo de las metas de reconocimiento social y de las estrategias de aprendizaje y estudio.
Sponsor: This work has been funded by the SEJ 2004-07311/EDUC Project, under the Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo de Innovación Tecnológica del MEC (MEC National Plan for Scientific Research and Technological Innovation Development). / Este artículo de investigación ha sido financiado a través del Proyecto SEJ 2004-07311/EDUC perteneciente al Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica del MEC.
URI: http://hdl.handle.net/10045/74009
ISSN: 0210-9395 (Print) | 1579-3699 (Online)
DOI: 10.1080/02109395.2017.1407901
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2017 Fundacion Infancia y Aprendizaje
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.1080/02109395.2017.1407901
Appears in Collections:INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2018_Delgado_etal_EstPsicologia_final.pdfVersión final (acceso restringido)535,1 kBAdobe PDFOpen    Request a copy
Thumbnail2018_Delgado_etal_EstPsicologia_revised.pdfVersión revisada (acceso abierto)1,05 MBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.