Emotional intelligence profiles and learning strategies in secondary school students

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/73894
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Emotional intelligence profiles and learning strategies in secondary school students
Autors: Inglés, Cándido J. | Martínez-Monteagudo, Mari Carmen | Pérez-Fuentes, M. Carmen | García-Fernández, José Manuel | Molero, María del Mar | Suriá Martínez, Raquel | Gázquez, José J.
Grups d'investigació o GITE: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) | Psicología Social y Salud (PSS)
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Paraules clau: Emotional intelligence | Learning strategies | LSQ | TMMS-24 | Adolescents
Àrees de coneixement: Psicología Evolutiva y de la Educación | Psicología Social
Data de publicació: 2017
Editor: Routledge
Citació bibliogràfica: Educational Psychology. 2017, 37(2): 237-248. doi:10.1080/01443410.2016.1156057
Resum: The aim of this study was to analyse the relationship among emotional intelligence (EI) and learning strategies, identifying different emotional intelligence profiles and determining possible statistically significant differences in learning strategies through the identified profiles. Thousand and seventy one Spaniards secondary school students aged 14–17 participated in the study, completing the Trait Meta-Mood Scale-24 (TMMS-24) and the Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje [Learning Strategies Questionnaire] (LSQ). Cluster analysis identified four differentiated EI profiles: a group of adolescents with a low EI profile, a group with high scores in attention and low scores in repair, a high EI profile group, and a group of adolescents with predominance of low attention and high repair. The results also revealed statistically significant differences among the profiles in most of the learning strategies, in which students with high general EI and those with predominance of low attention and high repair use more learning strategies than the other groups, suggesting the importance of developing programmes of emotional skills to study in greater depth EI and its influence on students’ learning strategies.
URI: http://hdl.handle.net/10045/73894
ISSN: 0144-3410 (Print) | 1469-5820 (Online)
DOI: 10.1080/01443410.2016.1156057
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: © 2016 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Revisió científica: si
Versió de l'editor: http://dx.doi.org/10.1080/01443410.2016.1156057
Apareix a la col·lecció: INV - PSS - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2017_Ingles_etal_EduPsychol_final.pdfVersión final (acceso restringido)955,12 kBAdobe PDFObrir     Sol·licitar una còpia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.