Cross-Curricular Teaching Going Forward: A View from “Strange Fruit”

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/73540
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Cross-Curricular Teaching Going Forward: A View from “Strange Fruit”
Autor/es: Esteve-Faubel, José-María | Martin, Tania Josephine | Junda, Mary Ellen
Grupo/s de investigación o GITE: Música, Artes Escénicas, Patrimonio y Educación Musical (MAPEM) | Humanismo - Europa
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Palabras clave: Strange Fruit | Billie Holiday | Racial violence | Cross-curricular teaching
Área/s de conocimiento: Música
Fecha de publicación: 10-feb-2018
Editor: Penn State University
Cita bibliográfica: International Journal of Education & the Arts. 2018, 19(4). doi:10.18113/P8ijea1904
Resumen: “Strange Fruit”, a song popularized by Billie Holiday in 1939, paints a gruesome picture of racial violence suffered by former African-American slaves following Reconstruction, 1863-1877 (Foner, 2011). While many scholars have analyzed the lyrics of “Strange Fruit”, research that focuses on young people’s reaction to the song is scarce. This study explores the impact of Holiday’s performance of the song on students at a New England Research University. Institutional survey software was used to create an online questionnaire that participants (n= 40) answered in a controlled environment. The findings indicate feelings of disgust, anger, shame and sadness after participants listened to “Strange Fruit”. Although few students could indicate the song’s time-period, many recognized the atrocities committed against African-Americans since slavery and the discrimination that continues. “Strange Fruit”, irrespective of whether the participants knew the background of the song, provokes a powerful reaction against racial violence, one which demonstrates the song’s value as a cross-curricular pedagogical tool for developing transversal competences linked to socially desirable values and principles.
URI: http://hdl.handle.net/10045/73540
ISSN: 1529-8094
DOI: 10.18113/P8ijea1904
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.18113/P8ijea1904
Aparece en las colecciones:INV - MAPEM - Artículos de Revistas
INV - Humanismo-Europa - Artículos de Revistas y Capítulos de Libros
INV - IPA - Artículos de Revistas Nacionales e Internacionales

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2018_Esteve-Faubel_etal_IJEA.pdf1,15 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Este ítem está licenciado bajo Licencia Creative Commons Creative Commons