Relación entre las calificaciones en la evaluación continua y en el examen final y diferencias de género
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/73478
Title: | Relación entre las calificaciones en la evaluación continua y en el examen final y diferencias de género |
---|---|
Other Titles: | Relationship between midterm scores and final grades, and gender differences |
Authors: | Albarrán, Pedro | Alonso, Judit | Battaglia, Marianna | Di Paolo, Roberto | Sartarelli, Marcello |
Research Group/s: | Economía Laboral y Econometría (ELYE) | Desarrollo, Métodos Cuantitativos y Teoría Económica (DMCTE) |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Fundamentos del Análisis Económico |
Keywords: | Nudge effect | Regression discontinuity | Gender differences |
Knowledge Area: | Fundamentos del Análisis Económico |
Issue Date: | 2017 |
Editors: | Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación |
Citation: | Albarran, Pedro, etal. "Relación entre las calificaciones en la evaluación continua y en el examen final y diferencias de género". En: Roig-Vila, Rosabel (coord.). Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2016-17 = Memòries del Programa de Xarxes-I3CE de qualitat, innovació i investigació en docència universitària. Convocatòria 2016-2017. Alicante: Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE), 2017. ISBN 978-84-697-6536-4, pp. 2153-2168 |
Abstract: | We analyse if a small increase in a midterm exam grade (ie. grade slightly higher than 5 out of 10 compared with slighter smaller than 5) has an effect in the final exam grade of a course and if this effect is different depending on the student gender. Nudge theory predict that a better performance in midterm exams may increase self-confidence in student ability. But its effect on the final grade is unclear, since students can interpret positive news as a signal that additional study effort is unnecessary to pass the course. We combine administrative data on academic performance and survey data on students behaviour for first year undergraduate Economics and Business students in Mathematics courses in the University of Alicante. Regression Discontinuity techniques allow us to identify the potential causal effect of the positive information in the midterm on the final. We also use survey information to analyse if this nudge effect is heterogeneous. Our results are mixed. We obtain overall insignificant (or even negative) effects of information about midterm exam performance on final course achievement. Although the difference is not always significant, we also find that the nudge effect is higher for women. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/73478 |
ISBN: | 978-84-697-6536-4 |
Language: | eng |
Tipe: | info:eu-repo/semantics/bookPart |
Rights: | © De la edición: Rosabel Roig-Vila, Jordi M. Antolí Martínez, Asunción Lledó Carreres & Neus Pellín Buades; del texto: las autoras y autores; de esta edición: Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) de la Universidad de Alicante |
Publisher version: | http://hdl.handle.net/10045/72112 |
Appears in Collections: | INV - ELYE - Capítulos de Libros Docencia - Redes ICE - Capítulos de Libros INV - DMCTE - Capítulos de Libros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Memorias-del-programa-redes-i3ce-2016-17_190.pdf | 1,36 MB | Adobe PDF | Open Preview | |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.