El monstre global: zombis en la literatura catalana infantil i juvenil actual
Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
http://hdl.handle.net/10045/64865
Título: | El monstre global: zombis en la literatura catalana infantil i juvenil actual |
---|---|
Autor/es: | Maestre-Brotons, Antoni |
Grupo/s de investigación o GITE: | Recerca de la Literatura Contemporània |
Centro, Departamento o Servicio: | Universidad de Alicante. Departamento de Filología Catalana |
Palabras clave: | Zombi | Literatura infantil i juvenil | Cultura pop | Cultura gòtica | Globalització |
Área/s de conocimiento: | Filología Catalana |
Fecha de publicación: | 2016 |
Editor: | Universitat d’Alacant |
Cita bibliográfica: | Díez Mediavilla, Antonio; Brotons Rico, Vicent; Escandell Maestre, Dari; Rovira Collado, José (ed.). Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos = Aprenentatges plurilingües i literaris. Nous enfocaments didàctics. Alacant: Publicacions de la Universitat d’Alacant, 2016. ISBN 978-84-16724-30-7, pp. 708-714 |
Resumen: | Al costat del vampir, el zombi és el monstre que més rellevància ha cobrat en les narratives audiovisuals i paraliteràries més recents, que ofereixen una sèrie de relats aptes per a un públic global. Abundants sagues novel·lesques i les corresponents adaptacions a la televisió –com Walking Dead o Resident Evil–, juntament amb còmics i videojocs, han creat una comunitat transnacional de lectors i espectadors, entre els quals cal comptar també els infants i els joves. L’objectiu d’aquest article és analitzar els diversos significats que conté la figura del zombi en la literatura catalana infantil i juvenil dels darrers anys en relació amb les narratives globalitzades de sèries, pel·lícules i videojocs. En aquestes obres, el zombi encarna, entre altres, el doble deformat de l’ésser humà –com en general la resta de monstres–, a més de representar l’antítesi del patró consumista de bellesa i culte al físic o bé l’alliberament de les normes socials imperants. Al contrari que altres monstres com el vampir i l’home-llop, el zombi manca d’una tradició sòlida que haja adaptat el referent originari al context cultural propi. Així i tot, constitueix una potent metàfora per a expressar la diferència i l’alteritat que algunes obres aprofiten per abordar les transformacions físiques i psíquiques de l’adolescència. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/64865 |
ISBN: | 978-84-16724-30-7 |
Idioma: | cat |
Tipo: | info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
Derechos: | © Antonio Díez Mediavilla, Vicent Brotons Rico, Dari Escandell Maestre, José Rovira Collado (Eds.); de la presente edición: Universitat d’Alacant |
Revisión científica: | si |
Aparece en las colecciones: | XVI Congreso Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura - Libro de Actas INV - GRLC - Treballs sobre Literatura del Jo |
Archivos en este ítem:
Archivo | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
Aprendizajes-plurilingues-y-literarios_80.pdf | 2,31 MB | Adobe PDF | Abrir Vista previa | |
Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.