Léxico, morfología y gramática en la enseñanza de español como lengua extranjera

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/6194
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Léxico, morfología y gramática en la enseñanza de español como lengua extranjera
Autors: Varela Ortega, Soledad
Paraules clau: Morfología | Gramática escolar | Vocabulario | Enseñanza de la lengua | Lengua española | Lengua extranjera
Data de publicació: 2003
Editor: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura
Citació bibliogràfica: VARELA ORTEGA, Soledad. “Léxico, morfología y gramática en la enseñanza de español como lengua extranjera”. ELUA. Estudios de Lingüística. N. 17 (2003). ISSN 0212-7636, pp. 571-588
Resum: This article examines the role of lexical morphology in pedagogical grammars of Spanish as a way to increase knowledge of vocabulary. We review the ways in which derivation and compounding are introduced in Spanish textbooks and which present different types of teaching activities all of which explicitly relate to word form and word meaning. We claim that word structure should play a more important role in the acquisition of vocabulary. More specifically, we propose to connect the formal genesis of a word to its external syntax. Following this approach, we outline some teaching activities in which word formation is connected directly to the semantic and syntactic projection bf the complex word. This is supported by current research in theoretical morphology and by recent work on the acquisition of morphology in L1 and L2
Descripció: Parte de este trabajo fue presentado como ponencia en el International Symposium on Describing, Theorizing, and Teaching Grammar: Spanish Towards the 21st Century, celebrado el 5 de noviembre de 1999 en la Universidad de Ohio State, Columbus.
Patrocinadors: Este trabajo se ha beneficiado parcialmente de la investigación que subyace al proyecto-DGICYT, "Estructuras morfológicas y estructuras sintácticas: las fronteras de la composición" (PB-96-0457-C03-02), del cual la autora ha sido investigadora principal.
URI: http://hdl.handle.net/10045/6194 | http://dx.doi.org/10.14198/ELUA2003.17.32
ISSN: 0212-7636
DOI: 10.14198/ELUA2003.17.32
Idioma: spa
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Apareix a la col·lecció: ELUA. Estudios de Lingüística Universidad de Alicante - 2003, N. 17

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
ThumbnailELUA_17_32.pdf1,18 MBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.