Gamification of the Learning Process: Lessons Learned

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/61635
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Gamification of the Learning Process: Lessons Learned
Autor/es: Llorens Largo, Faraón | Gallego-Durán, Francisco J. | Villagrá-Arnedo, Carlos-José | Compañ, Patricia | Satorre Cuerda, Rosana | Molina-Carmona, Rafael
Grupo/s de investigación o GITE: Informática Industrial e Inteligencia Artificial
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial
Palabras clave: Gamification | Fun | Motivation | Feedback | Trial and error | Experimentation | Autonomy
Área/s de conocimiento: Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial
Fecha de publicación: 20-oct-2016
Editor: IEEE
Cita bibliográfica: IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje. 2016, 11(4): 227-234. doi:10.1109/RITA.2016.2619138
Resumen: Although several definitions of gamification can be found in the literature, they all have in common certain aspects: the application of strategies, models, dynamics, mechanics, and elements of the games in other contexts than games, and the objective of producing a playful experience that fosters motivation, involvement, and fun. In this paper, our approach gamifying the learning process of a subject is presented. Our experience throughout time in using games and gamification in learning have led us to propose, lately, a personalized, automated, and gamified learning system. As a result of this experience and after several years of continuous feedback from our students, we have learned several lessons on how to approach the task of gamification. These lessons are summarized in the following concepts: fun, motivation, autonomy, progressiveness, feedback, error tolerance, experimentation, creativity, and adaptation to the specific case. The final aim is sharing our experience and opening a debate about what key elements the gamification lie in.
URI: http://hdl.handle.net/10045/61635
ISSN: 1932-8540
DOI: 10.1109/RITA.2016.2619138
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2016 IEEE
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1109/RITA.2016.2619138
Aparece en las colecciones:INV - i3a - Artículos de Revistas
INV - Smart Learning - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2016_Llorens_etal_IEEE-RITA_final.pdfVersión final (acceso restringido)648,57 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia
Thumbnail2016_Llorens_etal_IEEE-RITA_accepted.pdfAccepted Manuscript (acceso abierto)436,75 kBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.