The Impact of a Cooperative Learning Program on the Academic Achievement in Mathematics and Language in Fourth Grade Students and its Relation to Cognitive Style

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/60916
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: The Impact of a Cooperative Learning Program on the Academic Achievement in Mathematics and Language in Fourth Grade Students and its Relation to Cognitive Style
Other Titles: Impacto de un programa de aprendizaje cooperativo en el rendimiento académico en matemáticas y español en un grupo de estudiantes de 4º de Primaria y su relación con el estilo cognitivo
Authors: Vega, Mery Luz | Hederich M., Christian
Keywords: Cooperative learning | Cognitive style | Teaching methodologies | Aprendizaje cooperativo | Estilo cognitivo | Metodologías de enseñanza
Issue Date: Jul-2015
Publisher: University of Alicante
Citation: Journal of New Approaches in Educational Research. 2015, 4(2): 84-90. doi:10.7821/naer.2015.7.124
Abstract: This study is expected to determine the impact of a program based on the cooperative learning methodology. This, in comparison to a traditional learning situation in both mathematics and language achievement. The study was carried out on a group of fourth grade students of primary school. In addition, it tried to find the differential impact according to the cognitive style in the field dependence-independence dimension. This work was carried out with 76 students of the Colegio José Martí I.E.D. (Bogotá-Colombia) ranging from 8-12 years of age. The control group received a traditional teaching methodology and the experimental group received the cooperative learning program, composed of 35 sessions (from July to November 2009). All the participants were tested in mathematics and language performance, before and after the intervention. All of them were tested in cognitive style as well. The results suggested that the cooperative learning methodology benefited importantly the academic achievement of the students in mathematics in contrast to the competitive and individualist situations. The results also suggested that the three cognitive style groups were positively affected from the cooperative learning situation. These results were not found in the language area. | Este estudio buscó determinar el impacto de un programa basado en la metodología de aprendizaje cooperativo en comparación con una situación de aprendizaje tradicional sobre el logro en las áreas de matemáticas y español en un grupo de estudiantes de 4º grado de primaria. También buscó identificar el impacto diferencial de ese programa según el estilo cognitivo de los participantes. El trabajo se llevó a cabo con 76 estudiantes del Colegio José Martí I.E.D. con edades entre 8 y 12 años. El grupo control recibió una metodología de enseñanza tradicional y el grupo experimental recibió un programa de aprendizaje cooperativo compuesto de 35 sesiones (de julio a noviembre de 2009). A todos los participantes se les aplicaron pruebas pretest y postest en el área de matemáticas y español. Así mismo, todos fueron caracterizados cognitivamente al comienzo del estudio. Los resultados sugieren que la metodología basada en la situación de aprendizaje cooperativo favorece el logro académico en matemáticas de los estudiantes en mayor medida que las estrategias tradicionales basadas en situaciones competitivas e individualistas. Los resultados también sugieren que los tres grupos de estilo cognitivo se ven igualmente beneficiados de la situación de aprendizaje cooperativo. Estos resultados no fueron encontrados en el área de español.
URI: http://hdl.handle.net/10045/60916
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2015.7.124
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2015.7.124
Appears in Collections:Journal of New Approaches in Educational Research - 2015, Vol. 4, No. 2

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailNAER_4_2_04.pdfEnglish651,07 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_4_2_04_esp.pdfSpanish Translation653,09 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_4_2_04_info.pdfInfography1,18 MBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_4_2_04_info_esp.pdfInfography (ES)1,19 MBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons