Relationship between sociometric types and academic achievement in a sample of compulsory secondary education students
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/53788
Title: | Relationship between sociometric types and academic achievement in a sample of compulsory secondary education students |
---|---|
Other Titles: | Relación entre tipos sociométricos y rendimiento académico en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria |
Authors: | Aparisi, David | Inglés, Cándido J. | García-Fernández, José Manuel | Martínez-Monteagudo, Mari Carmen | Marzo, Juan C. | Estévez, Estefanía |
Research Group/s: | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica |
Keywords: | Adolescence | Sociometric types | Academic achievement | Secondary education | Adolescencia | Tipos sociométricos | Rendimiento académico | Educación secundaria |
Knowledge Area: | Psicología Evolutiva y de la Educación |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Routledge |
Citation: | Cultura y Educación / Culture and Education. 2015, 27(1): 93-124. doi:10.1080/11356405.2015.1006846 |
Abstract: | The aim of this study was to analyse the relationship between sociometric types, behavioural categories and academic achievement in a sample of 1,349 compulsory secondary education students (51.7% boys), ranging in age from 12 to 16 years. The students’ sociometric identification was performed by using the Programa Socio and academic performance was measured by school marks provided by teachers in the subjects of Spanish language, mathematics and average academic performance. The results show that sociometric types were significant predictors of academic achievement, as students who were rated positively by their peers (popular, leaders, collaborators and good students) were more likely to have high academic achievement (in mathematics, Spanish language and average academic achievement) than students rated negatively by peers (rejected-aggressive, rejected-shy, neglected and bullies). | El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre tipos sociométricos, categorías conductuales y rendimiento académico en una muestra de 1,349 estudiantes (51.7% varones) de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) de 12 a 16 años. La identificación sociométrica de los estudiantes se realizó mediante el Programa Socio y el rendimiento académico fue medido mediante las calificaciones académicas proporcionadas por los profesores en las asignaturas de lengua castellana y matemáticas. Además, se tuvo en cuenta el rendimiento académico medio. Los resultados muestran que los tipos sociométricos fueron predictores significativos del rendimiento académico ya que los estudiantes valorados positivamente por sus iguales (populares, líderes, colaboradores y buenos estudiantes) presentaron mayor probabilidad de tener un alto rendimiento académico (en matemáticas, lengua castellana y rendimiento académico medio) que los estudiantes valorados negativamente por sus iguales (rechazados-agresivos, rechazados-tímidos, olvidados y peleones). |
Sponsor: | This project was made possible through Proyecto SEJ 2004-07311/EDUC, belonging to the Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica del MEC, granted to the second author. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/53788 |
ISSN: | 1135-6405 (Print) | 1578-4118 (Online) |
DOI: | 10.1080/11356405.2015.1006846 |
Language: | spa | eng |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | © 2015 Fundacion Infancia y Aprendizaje |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1006846 |
Appears in Collections: | INV - SOCEDU - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2015_Aparisi_etal_CultyEdu_final.pdf | Versión final (acceso restringido) | 483,72 kB | Adobe PDF | Open Request a copy |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.