Relationship between sociometric types and academic achievement in a sample of compulsory secondary education students

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/53788
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Relationship between sociometric types and academic achievement in a sample of compulsory secondary education students
Other Titles: Relación entre tipos sociométricos y rendimiento académico en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria
Authors: Aparisi Sierra, David | Inglés, Cándido J. | García-Fernández, José Manuel | Martínez-Monteagudo, Mari Carmen | Marzo, Juan C. | Estévez, Estefanía
Research Group/s: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Adolescence | Sociometric types | Academic achievement | Secondary education | Adolescencia | Tipos sociométricos | Rendimiento académico | Educación secundaria
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: 2015
Publisher: Routledge
Citation: Cultura y Educación / Culture and Education. 2015, 27(1): 93-124. doi:10.1080/11356405.2015.1006846
Abstract: The aim of this study was to analyse the relationship between sociometric types, behavioural categories and academic achievement in a sample of 1,349 compulsory secondary education students (51.7% boys), ranging in age from 12 to 16 years. The students’ sociometric identification was performed by using the Programa Socio and academic performance was measured by school marks provided by teachers in the subjects of Spanish language, mathematics and average academic performance. The results show that sociometric types were significant predictors of academic achievement, as students who were rated positively by their peers (popular, leaders, collaborators and good students) were more likely to have high academic achievement (in mathematics, Spanish language and average academic achievement) than students rated negatively by peers (rejected-aggressive, rejected-shy, neglected and bullies). | El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre tipos sociométricos, categorías conductuales y rendimiento académico en una muestra de 1,349 estudiantes (51.7% varones) de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) de 12 a 16 años. La identificación sociométrica de los estudiantes se realizó mediante el Programa Socio y el rendimiento académico fue medido mediante las calificaciones académicas proporcionadas por los profesores en las asignaturas de lengua castellana y matemáticas. Además, se tuvo en cuenta el rendimiento académico medio. Los resultados muestran que los tipos sociométricos fueron predictores significativos del rendimiento académico ya que los estudiantes valorados positivamente por sus iguales (populares, líderes, colaboradores y buenos estudiantes) presentaron mayor probabilidad de tener un alto rendimiento académico (en matemáticas, lengua castellana y rendimiento académico medio) que los estudiantes valorados negativamente por sus iguales (rechazados-agresivos, rechazados-tímidos, olvidados y peleones).
Sponsor: This project was made possible through Proyecto SEJ 2004-07311/EDUC, belonging to the Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica del MEC, granted to the second author.
URI: http://hdl.handle.net/10045/53788
ISSN: 1135-6405 (Print) | 1578-4118 (Online)
DOI: 10.1080/11356405.2015.1006846
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2015 Fundacion Infancia y Aprendizaje
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1006846
Appears in Collections:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2015_Aparisi_etal_CultyEdu_final.pdfVersión final (acceso restringido)483,72 kBAdobe PDFOpen    Request a copy


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.