Profiles of emotional intelligence and learning strategies in a sample of Chilean students

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/53785
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Profiles of emotional intelligence and learning strategies in a sample of Chilean students
Autor/es: García-Fernández, José Manuel | Inglés, Cándido J. | Suriá Martínez, Raquel | Lagos San Martín, Nelly | Gonzálvez, Carolina | Aparisi, David | Martínez-Monteagudo, Mari Carmen
Grupo/s de investigación o GITE: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) | Psicología Social y Salud (PSS)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Palabras clave: Emotional intelligence | Learning strategies | TMMS-24 | LASSI-HS | Adolescence
Área/s de conocimiento: Psicología Evolutiva y de la Educación | Psicología Social
Fecha de publicación: dic-2015
Editor: Springer Netherlands
Cita bibliográfica: European Journal of Psychology of Education. 2015, 30(4): 437-455. doi:10.1007/s10212-015-0254-9
Resumen: In the last few years, one of the lines of research of great interest in the field of emotional intelligence (EI) has been the analysis of the role of emotions in the educational context and, in particular, their influence on learning strategies. The aims of this study are to identify the existence of different EI profiles and to determine possible statistically significant differences in learning strategies between the obtained profiles. The study involved 1253 Chilean school students from 14 to 18 years (M = 15.10, SD = 1.30), who completed the Trait Meta-Mood Scale-24 (TMMS-24) and the Inventory of Learning and Study Strategies—High School version (LASSI-HS). Cluster analysis identified four EI profiles: a group of adolescents with a high EI profile, a group with predominance of low emotional attention and high repair skills, a group with high scores on attention and low scores on clarity and repair, and a final group of adolescents with low EI. Also, students in groups with high overall scores in EI and low attention and high repair emotional obtained higher scores on the different learning strategies; however, the effect size analysis showed that these differences had no empirical relevance.
URI: http://hdl.handle.net/10045/53785
ISSN: 0256-2928 (Print) | 1878-5174 (Online)
DOI: 10.1007/s10212-015-0254-9
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa, Portugal and Springer Science+Business Media Dordrecht 2015. The final publication is available at Springer via http://dx.doi.org/10.1007/s10212-015-0254-9
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1007/s10212-015-0254-9
Aparece en las colecciones:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas
INV - PSS - Artículos de Revistas
Institucional - IUIEG - Publicaciones

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2015_Garcia_etal_EurJPsycholEduc_final.pdfVersión final (acceso restringido)329,04 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.