The interpreter hears voices... Academic and Professional Perspectives X-rayed and interpreted

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/52553
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: The interpreter hears voices... Academic and Professional Perspectives X-rayed and interpreted
Other Titles: El intérprete oye voces… perspectivas académicas y profesionales radiografiadas y anotadas
Authors: Ortega-Herráez, Juan-Miguel | Iliescu Gheorghiu, Catalina
Research Group/s: Inglés Profesional y Académico (IPA)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Traducción e Interpretación
Keywords: Interpreting Studies | Interpreting Research | Conference Interpreting | Public Service Interpreting | Community Interpreting | Interpreter Training | Estudios de Interpretación | Investigación en interpretación | Interpretación de conferencias | Interpretación en los servicios públicos | Interpretación social | Didáctica de la interpretación
Knowledge Area: Traducción e Interpretación
Issue Date: 2015
Publisher: Universitat d'Alacant | Universitat Jaume I | Universitat de València
Citation: MonTI. Monografías de Traducción e Interpretación. 2015, Special Issue 2: 37-62. doi:10.6035/MonTI.2015.ne2.1
Abstract: This paper aims to offer an X-ray of the evolution in Interpreting Studies, from the initial focus on Conference Interpreting to the current boom of Community Interpreting, without neglecting interpreter training, a constant theme in the discipline. Special attention will be paid to the tendencies detected in recent years (among which, a shift towards the history of the field) as well as to those “traditional” insights in Community Interpreting, such as discourse transfer processes, communicative situation specificities, contextual constraints (late 20th century) or the shift towards less agreed upon or elucidated issues (early 21st century), such as the necessary division between mediating and interpreting, quality, the interpreter’s role, codes of ethics and dilemmas, including the one on the employment of ad hoc interpreters. Through this paper we aim to contextualize the diverse contributions that make up this volume as an expression of current interests in this discipline. | Este trabajo pretende ofrecer una radiografía de la evolución de los Estudios de Interpretación, desde el interés inicial en la interpretación de conferencias hasta el auge actual de la interpretación social, sin olvidar la constante de la investigación en didáctica. Para ello nos detendremos en las tendencias detectadas en los últimos años (entre ellas, un giro historicista), así como en las preocupaciones “tradicionales” en el campo de la interpretación social, como son el proceso de traslación discursiva, la especificidad de la situación comunicativa y los condicionantes contextuales (últimas décadas del siglo XX) o el desplazamiento (siglo XXI) hacia cuestiones menos consensuadas o dilucidadas, como la separación necesaria entre los conceptos de mediación e interpretación, la calidad en la interpretación social, el rol del intérprete, los códigos deontológicos y los dilemas éticos, incluido el del uso de intérpretes ad hoc. Con ello aspiramos a contextualizar las distintas contribuciones que se enmarcan en este número especial y que son reflejo de los intereses actuales de la investigación en esta disciplina.
URI: http://hdl.handle.net/10045/52553
ISSN: 1889-4178 | 1989-9335 (Internet)
DOI: 10.6035/MonTI.2015.ne2.1
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © d’aquesta edició: Universitat d’Alacant, Universitat Jaume I, Universitat de València
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.6035/MonTI.2015.ne2.1
Appears in Collections:Revistas - MonTI - 2015, Special Issue 2. Insights in Interpreting. Status and Developments
INV - IPA - Artículos de Revistas Nacionales e Internacionales
INV - LOGOI - Artículos de Revistas
INV - INCOGNITO - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailMonTI_2015_Special_Issue_02.pdf142,86 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.