A three-stage DEA model to evaluate learning-teaching technical efficiency: Key performance indicators and contextual variables

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/52433
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: A three-stage DEA model to evaluate learning-teaching technical efficiency: Key performance indicators and contextual variables
Autor/es: Fuentes Pascual, Ramón | Fuster, Begoña | Lillo-Bañuls, Adelaida
Grupo/s de investigación o GITE: Economía del Turismo, Recursos Naturales y Nuevas Tecnologías (INNATUR) | Internacionalización de la Empresa y Comercio Exterior | Territorio y Movilidad. Mercados de Trabajo y Vivienda
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Análisis Económico Aplicado
Palabras clave: Learning-teaching technical efficiency | Key performance indicators | Contextual variables | Data Envelopment Analysis (DEA) | Super efficiency
Área/s de conocimiento: Economía Aplicada
Fecha de publicación: 15-abr-2016
Editor: Elsevier
Cita bibliográfica: Expert Systems with Applications. 2016, 48: 89-99. doi:10.1016/j.eswa.2015.11.022
Resumen: This study evaluates the technical efficiency of the learning-teaching process in higher education using a three-stage procedure that offers advances in comparison to previous studies and improves the quality of the results. First, it utilizes a multiple stage Data Envelopment Analysis (DEA) with contextual variables. Second, the levels of super efficiency are calculated in order to prioritize the efficiency units. And finally, through sensitivity analysis, the contribution of each key performance indicator (KPI) is established with respect to the efficiency levels without omission of variables. The analytical data was collected from a survey completed by 633 tourism students during the 2011/12, 2012/13 and 2013/14 academic course years. The results suggest that level of satisfaction with the course, diversity of materials and satisfaction with the teacher were the most important factors affecting teaching performance. Furthermore, the effect of the contextual variables was found to be significant.
URI: http://hdl.handle.net/10045/52433
ISSN: 0957-4174 (Print) | 1873-6793 (Online)
DOI: 10.1016/j.eswa.2015.11.022
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2015 Elsevier Ltd.
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1016/j.eswa.2015.11.022
Aparece en las colecciones:INV - Internacionalización de la Empresa y Comercio Exterior - Artículos de Revistas
INV - TEYMO - Artículos de Revistas / Journal Articles
INV - INNATUR - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2016_Fuentes_etal_ESWA_final.pdfVersión final (acceso restringido)309,16 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia
Thumbnail2016_Fuentes_etal_ESWA_accepted.pdfAccepted Manuscript (acceso abierto)7,46 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.