Assessment of Competences in the Physical Chemistry Area: Use of the Department Teaching Portfolio

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/44181
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Assessment of Competences in the Physical Chemistry Area: Use of the Department Teaching Portfolio
Autor/es: Monllor Satoca, Damián | Lana-Villarreal, Teresa | Bonete Ferrández, Pedro | Gómez, Roberto
Grupo/s de investigación o GITE: Grupo de Fotoquímica y Electroquímica de Semiconductores (GFES)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Química Física
Palabras clave: Physical Chemistry | Competences | Portfolio | Department | Assessment
Área/s de conocimiento: Química Física
Fecha de publicación: 2013
Editor: Universidad de Alicante. Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad | Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación
Cita bibliográfica: XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria [Recurso electrónico]: Retos de futuro en la enseñanza superior: docencia e investigación para alcanzar la excelencia académica = XI Jornades de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària. Reptes de futur en l'ensenyament superior: docència i investigació per a aconseguir l'excel·lència acadèmica / coordinadores, Mª Teresa Tortosa Ybáñez, José Daniel Alvarez Teruel, Neus Pellín Buades. Alicante : Universidad de Alicante, 2013. ISBN 978-84-695-8104-9, pp. 1922-1935
Resumen: Competences have become a standard learning outcome in present university education within the European Higher Education Area (EHEA). In this regard, updated tools for their assessment have turned out essential in this new teaching-learning paradigm. Among them, one of the most promising tools is the “learner´s portfolio”, which is based on the gathering and evaluation of a range of evidences from the student, which provides a wider and more realistic view of his/her competence acquisition. Its appropriate use as a formative (continuous) assessment instrument allows a deeper appraisal of student´s learning, provided it does not end up as another summative (final) evaluation tool. In this contribution we propose the use of the portfolio as a unifying assessment tool within a university department (Physical Chemistry), exemplifying how the portfolio could yield both personalized student reports and averaged area reports on competence acquisition. A proposed stepwise protocol is given to organize the individual competence reports and estimate the global competence level following a bottom-up approach (i.e. ranging from the class group, subject, grade, and academic course).
URI: http://hdl.handle.net/10045/44181
ISBN: 978-84-695-8104-9
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/conferenceObject
Versión del editor: http://hdl.handle.net/10045/31305
Aparece en las colecciones:Docencia - ICE - Comunicaciones a Congresos, Conferencias, etc.
INV - GFES - Comunicaciones a Congresos, Conferencias, etc.

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2013-XI-Jornadas-Redes-145.pdfComunicación828,35 kBAdobe PDFAbrir Vista previa
Thumbnail2013-XI-Jornadas-Redes-145_poster.pdfPóster1,05 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.