Psychometric properties of the Spanish adaptation of the School Attitude Assessment Survey-Revised

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/40692
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Psychometric properties of the Spanish adaptation of the School Attitude Assessment Survey-Revised
Títol alternatiu: Propiedades psicométricas de la adaptación española de la escala School Attitude Assessment Survey-Revised
Autors: Miñano, Pablo | Castejón, Juan Luis | Gilar-Corbi, Raquel
Grups d'investigació o GITE: Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Paraules clau: Instrument cross-validation | High school student | Underachievement | Confirmatory factor analysis | Reliability | Validación cruzada | Estudiantes de Educación Secundaria | Rendimiento inferior al esperado | Análisis factorial confirmatorio | Fiabilidad
Àrees de coneixement: Psicología Evolutiva y de la Educación
Data de publicació: 2014
Editor: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias | Universidad de Oviedo. Facultad de Psicología
Citació bibliogràfica: Psicothema. 2014, 26(3): 423-430. doi:10.7334/psicothema2013.186
Resum: Background: The assessment of attitudes toward school with the objective of identifying adolescents who may be at risk of underachievement has become an important area of research in educational psychology, although few specific tools for their evaluation have been designed to date. One of the instruments available is the School Attitude Assessment Survey-Revised (SAAS-R). Method: The objective of the current research is to test the construct validity and to analyze the psychometric properties of the Spanish version of the SAAS-R. Data were collected from 1,398 students attending different high schools. Students completed the SAAS-R along with measures of the g factor, and academic achievement was obtained from school records. Results: Confirmatory factor analysis, multivariate analysis of variance and analysis of variance tests supported the validity evidence. Conclusions: The results indicate that the Spanish version of the SAAS-R is a useful measure that contributes to identification of underachieving students. Lastly, the results obtained and their implications for education are discussed. | Antecedentes: la evaluación de las actitudes hacia la escuela con el objetivo de identificar adolescentes que pueden estar en riesgo de tener un rendimiento menor a lo esperado en un área importante de investigación en psicología de la educación, aunque se han diseñado pocos instrumentos de evaluación hasta la fecha. Uno de los instrumentos disponibles es el School Attitude Assessment Survey-Revised (SAAS-R). Método: el objetivo de este trabajo es examinar la validez de constructo y analizar las propiedades psicométricas de la versión española de la Escala Revisada de Evaluación de Actitudes hacia la Escuela (SAAS-R). Los datos se obtuvieron de 1.398 estudiantes que asistían a diferentes institutos de Educación Secundaria. Los estudiantes cumplimentaron el SAAS-R junto con medidas del factor g, y se obtuvo el rendimiento académico de las actas escolares. Resultados: los análisis factorial confirmatorios, el análisis multivariado de la varianza y las pruebas de análisis de varianza sustentaron la evidencia de validez. Conclusiones: los resultados indican que la versión española del SAAS-R es una medida útil que contribuye a la identificación de estudiantes con rendimiento menor a lo esperado. Finalmente, se discuten los resultados y sus implicaciones educativas.
Patrocinadors: This research was supported through research project GRE11-15, awarded by the Vice Chancellor for Research at the University of Alicante, and Research & Development Project No. EDU2012-32156, awarded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness.
URI: http://hdl.handle.net/10045/40692
ISSN: 0214-9915 | 1886-144X (Internet)
DOI: 10.7334/psicothema2013.186
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: Copyright © 2014 Psicothema
Revisió científica: si
Versió de l'editor: http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2013.186
Apareix a la col·lecció: INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2014_Minano_etal_Psicothema.pdf342,59 kBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.