La acuarela y el arquitecto: tres acuarelas de José María Manuel Cortina. Valencia 1868-1950

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/34139
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: La acuarela y el arquitecto: tres acuarelas de José María Manuel Cortina. Valencia 1868-1950
Other Titles: The watercolor artist and the architect: three watercolours by José María Manuel Cortina. Valencia 1868-1950
Authors: Arnau Amo, Joaquín | Gutiérrez-Mozo, María-Elia | Martínez-Medina, Andrés
Research Group/s: Metrópoli, Arquitectura y su Patrimonio (MAP)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Expresión Gráfica y Cartografía
Keywords: Acuarela | Pintoresco | Utopía | Watercolor | Picturesque | Utopia
Knowledge Area: Composición Arquitectónica
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad Politécnica de Valencia. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica
Citation: EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica. 2011, 18: 90-101. doi:10.4995/ega.2011.985
Abstract: El artículo describe y analiza tres acuarelas del arquitecto valenciano Manuel Cortina (1868-1950) tituladas Iglesia Parroquial, Casa de Recreo en una posesión de caza y Fuente Monumental. Anota, como antecedentes-consecuentes respectivos, los dibujos de E. E. Viollet-le-Duc, C. N. Ledoux y O. Wagner. Y discurre acerca de este procedimiento pictórico, transparente y distante, como emblema de un tiempo, la belle époque, y un estilo, la Sezession vienesa alrededor de 1900, con alusión a sus relaciones fotográficas, cinematográficas y oníricas. | This paper describes and analyzes three watercolors by the Valencian architect Manuel Cortina (1868-1950) titled Iglesia Parroquial (Parish Church) Casa de Recreo en una posesión de caza. (Country house in a private hunting preserve) and Fuente Monumental. (Monumental Fountain), focusing on the influence of C. N. Ledoux, O. Wagner and E. E. Viollet-le-Duc’s drawings on Cortina’s paintings. The paper also describes this transparent and distant painting method as emblematic of a period, the Belle Époque, and a movement, the Vienna Sezession of the late 19th century, and its photographic, cinematographic and oneiric imagery.
URI: http://hdl.handle.net/10045/34139
ISSN: 1133-6137 | 2254-6103 (Internet)
DOI: 10.4995/ega.2011.985
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.4995/ega.2011.985
Appears in Collections:INV - MAP - Artículos de Revistas
Institucional - IUIEG - Publicaciones

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2011_Arnau_etal_EGA.pdf14,54 MBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.