The students' academic performance at the Conservatory of Music: a structural model from the motivational variables

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/33520
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: The students' academic performance at the Conservatory of Music: a structural model from the motivational variables
Other Titles: El rendimiento académico de estudiantes del Conservatorio de Música: un modelo estructural de las variables motivacionales
Authors: Holgado Tello, Francisco Pablo | Navas, Leandro | Marco Rico, Victoria
Research Group/s: Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación y Formación Didáctica
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Self-concept | Causal attributions | Goals | Academic performance | Conservatory | Autoconcepto | Atribuciones causales | Metas | Rendimiento académico | Conservatorio
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad del País Vasco
Citation: HOLGADO, Francisco P.; NAVAS, Leandro; MARCO, Victoria. “The students' academic performance at the Conservatory of Music: a structural model from the motivational variables”. Revista de Psicodidáctica. Vol. 18, n. 2 (2013). ISSN 1136-1034, pp. 257-273
Abstract: The aim of this research is to analyze the relationships between several motivational variables in the teaching Music context during the Professional Grade of Music at the Conservatory. More specifically, it is tried to analyze the relationships between the students’ self-concept, their causal attributions, their academic goals and their content goals, and the relationships between all of them and the academic performance, in that context. The participants are 209 Conservatory students, males and women, who learn to play a wide range of musical instruments, with an average age of 17.25 years old. All of them answer four closed-ended questionnaires: the AF-5 Questionnaire (Musitu & García, 1999), the Goal Questionnaire (Wentzel, 1989), the Multidimensional Causal Attributions Evaluation Scale (Barca, 2000) and the Academic Goal Questionnaire (Hayamizu & Weiner, 1991). In general, the causal diagram’s results show adequate fit indices and corroborate the relations between the variables which were set out from the theoretical framework. However, it is observed a curious positive relation between the poor performance-low capacity attribution and the academic self-concept. | El objetivo de esta investigación es valorar las relaciones que diversas variables motivacionales mantienen entre sí, en el contexto de las enseñanzas musicales en el Grado Profesional de Conservatorio de Música. Más concretamente, se pretendió analizar las relaciones entre autoconcepto, atribuciones causales, metas académicas y metas en general de los estudiantes, y las relaciones de todas ellas con el rendimiento académico, en dicho contexto. Participaron 209 estudiantes, mujeres y hombres, del Conservatorio que tocaban diferentes instrumentos musicales, con una edad media de 17.25 años. Se usaron el cuestionario AF-5 (Musitu y García, 1999), el Cuestionario de Metas (Wentzel, 1989), la Escala de Atribuciones Causales Multidimensionales (Barca, 2000) y el Cuestionario de Metas Académicas (Hayamizu y Weiner, 1991). El modelo estructural sometido a prueba muestra adecuados índices de ajuste y corrobora las relaciones planteadas entre las variables consideradas a partir del estudio teórico del tema.
URI: http://hdl.handle.net/10045/33520
ISSN: 1136-1034 | 2254-4372 (Internet)
DOI: 10.1387/RevPsicodidact.6942
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento 3.0
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.6942
Appears in Collections:INV - IFD-DCS - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2013_Holgado_Navas_Marco_RevPsicodidactica.pdf243,16 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons