Evaluating with a portfolio in the European Higher Education Framework: an example from English Studies

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/26808
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Evaluating with a portfolio in the European Higher Education Framework: an example from English Studies
Authors: Martínez Lirola, María
Research Group/s: Análisis Crítico del Discurso Multimodal (ACDM)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Inglesa
Keywords: European Higher Education Area | Evaluation | Portfolio | Teaching-learning process | English Studies | Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) | Evaluación | Portafolio | Proceso de enseñanza-aprendizaje | Filología Inglesa
Knowledge Area: Filología Inglesa
Issue Date: 2012
Publisher: Asociación Española de Lingüística Aplicada
Citation: MARTÍNEZ LIROLA, María. "Evaluating with a portfolio in the European Higher Education Framework: an example from English Studies". Revista Española de Lingüística Aplicada. N. 25 (2012). ISSN 0213-2028, pp. 147-163
Abstract: The European Higher Education Area (EHEA) requests that universities introduce changes in the teaching-learning process. This paper is focused on evaluation as one of the key elements that the new educational model demands. This article offers a proposal of assessment in the core subject English Grammar in English Studies at the University of Alicante (Spain) as an illustrative example of how to evaluate large classes following the model proposed in Bologna. This study will concentrate specifically on the use of the portfolio as an element of evaluation in the said subject. In consequence, this paper will refer to practical issues that need to be taken into consideration when implementing this way of evaluating, and to the catalogue of different activities from which the portfolio will be evaluated. The results will show that the students evaluated with a portfolio obtained better grades than those students who were evaluated with a final exam. The paper will point out that the portfolio is a flexible way of evaluating that gives students autonomy in the organization of their learning process. | El Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) requiere que las universidades introduzcan cambios en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Este artículo se centra en la evaluación como uno de los elementos claves en el nuevo modelo educativo. Se ofrece una propuesta de evaluación en la asignatura Gramática Inglesa en Filología Inglesa en la Universidad de Alicante como un ejemplo ilustrativo de cómo evaluar clases numerosas siguiendo el modelo que propone Bolonia. Este estudio se centrará específicamente en el uso del portafolio como elemento de evaluación en la asignatura mencionada. En consecuencia, este artículo se referirá a aspectos prácticos que es necesario considerar al implementar este modo de evaluación y al catálogo de las diferentes actividades con las que se evaluará el portafolio. Los resultados mostrarán que el alumnado evaluado con el portafolio obtuvo mejores notas que el evaluado con un examen final. Este artículo mostrará que el portafolio es un modo de evaluación flexible que concede al alumnado autonomía en la organización de su proceso de aprendizaje.
URI: http://hdl.handle.net/10045/26808
ISSN: 0213-2028
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Peer Review: si
Appears in Collections:INV - ACDM - Artículos de Revistas
Institucional - IUIEG - Publicaciones

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2012RESLA.pdf570,26 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.