Relations between formal linguistic insecurity and the perception of linguistic insecurity: a quantitative study in an educational environment at the Valencian Community (Spain)

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/20009
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Relations between formal linguistic insecurity and the perception of linguistic insecurity: a quantitative study in an educational environment at the Valencian Community (Spain)
Autor/es: Baldaquí-Escandell, Josep-Maria
Grupo/s de investigación o GITE: Sociolingüística: Planificació Lingüística i Educació
Centro, Departamento o Servicio: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana | Universidad de Alicante. Departamento de Filología Catalana
Palabras clave: Linguistic insecurity | Catalan language | Linguistic prestige
Área/s de conocimiento: Filología Catalana
Fecha de creación: 2010
Fecha de publicación: jul-2011
Editor: Taylor & Francis
Cita bibliográfica: BALDAQUÍ ESCANDELL, Josep M. “Relations between formal linguistic insecurity and the perception of linguistic insecurity: a quantitative study in an educational environment at the Valencian Community (Spain)”. Journal of Multilingual & Multicultural Development. Vol. 32, No. 4 (July 2011). ISSN 0143-4632, pp. 325-342
Resumen: What is the relationship between the awareness of linguistic prestige and the security or insecurity in the use of minoritised languages? Is formal linguistic insecurity (as initially described by Labov) the same as the speakers’ perception of linguistic insecurity? Which are the variables related to the various types of linguistic insecurity in bilingual environments? How does schooling affect this phenomenon? This paper attempts to provide an answer to these questions, based on the results of a research project on linguistic insecurity (LI) carried out in a social context, the Valencian Autonomous Community (Spain), where there are two official languages (Spanish and Catalan) competing against each other, but with a very different degree of social recognition. The choice of an academic environment for this study is justified by the importance that the LI phenomenon may have within the context of language learning in multilingual contexts.
Patrocinador/es: Aquest treball s’ha realitzat dins del projecte d’investigació “La inseguretat lingüística en l’ús de la llengua minoritzada en el sistema educatiu valencià: anàlisi i propostes de millora” (HUM2006-10229/FILO), aprovat pel Ministerio de Educación y Ciencia dins del Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica 2004-2007 i cofinançat amb fons FEDER.
URI: http://hdl.handle.net/10045/20009
ISSN: 0143-4632 (Print) | 1747-7557 (Online)
DOI: 10.1080/01434632.2011.579129
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: This is an electronic version of an article published in the Journal of Multilingual & Multicultural Development ©2011 Copyright Taylor & Francis; Journal of Multilingual & Multicultural Development is available online at http://www.tandfonline.com/
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1080/01434632.2011.579129
Aparece en las colecciones:INV - SPLE - Articles d'Investigació / Research Papers Published in Scientific Journals
INV - EXPLANAT - Articles de Revistes

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailInsecurity_Baldaquí.pdfVersión revisada (acceso abierto)1,24 MBAdobe PDFAbrir Vista previa
ThumbnailBaldaqui - Article Journal of Multilingual and Multicultural Development.pdfVersión final (acceso restringido)550,13 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.