Evaluation of the protagonist-antagonist dichotomy in Spanish television content targeting children

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/18464
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Evaluation of the protagonist-antagonist dichotomy in Spanish television content targeting children
Other Titles: Evaluación del protagonista-antagonista en los contenidos audiovisuales dirigidos a la infancia en cadenas de televisión españolas
Authors: López-Sánchez, Carmen | Tur-Viñes, Victoria | García del Castillo Rodríguez, José Antonio
Research Group/s: Comunicación y Públicos Específicos
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Keywords: Children | Television | Protagonist | Antagonist | Evaluation | Infancia | Televisión | Protagonista | Antagonista | Evaluación
Knowledge Area: Comunicación Audiovisual y Publicidad
Issue Date: 20-Dec-2010
Publisher: Universidad de La Laguna. Laboratorio de Tecnologías de la Información y Nuevos Análisis de Comunicación Social
Citation: LÓPEZ SÁNCHEZ, Carmen; TUR VIÑES, Victoria; GARCÍA CASTILLO, José Antonio. “Evaluation of the protagonist-antagonist dichotomy in Spanish television content targeting children”. Revista Latina de Comunicación Social. N. 65 (2010). ISSN 1138-5820, pp. 553-560
Abstract: The goal of this study is to analyse the profile of the protagonist-antagonist dichotomy in all children’s television content, of all genres, offered by Spanish television channels. The analysis of protagonist and antagonist characters focuses on variables such as: type and number, age, gender, nationality, skills, relationship between the characters, characterisation, means used to achieve goals, consequences of the action of the antagonist over the antagonist and vice versa. The sample consists of 168 series that were analysed using descriptive content analysis and multivariate analysis. The results showed that over 50% of the series do not have an antagonist and that when there is one the most common type is a single human, which appears in more than 15% of the analysed series, followed by the fantastic creature type, which is present in just 10%. In 80% of the series the skills of the protagonists are social and human, and in 45.24% the exhibited skill is intelligence. | El objetivo de este estudio es analizar el perfil del protagonista- antagonista en todos los géneros de contenidos televisivos que se programan en las franjas infantiles en las cadenas de televisión españolas, analizando variables como: tipo y número, edad, género, nacionalidad, destrezas, relación entre los personajes, caracterización del personaje, medios que emplean para conseguir objetivos, consecuencias de la acción del protagonista sobre el antagonista y viceversa. La muestra consta de 168 series analizadas mediante un análisis de contenido descriptivo y un multivariante. Podemos destacar que en más del 50% de las series no existe antagonista y cuando lo hay, el más habitual es un humano único, apareciendo en más del 15% de las series, seguido con algo más del 10% como criatura fantástica. En el 80% de las series las destrezas de los protagonistas son sociales y humanas, y el 45,24% el tipo de destreza es la inteligencia.
URI: http://hdl.handle.net/10045/18464
ISSN: 1138-5820
DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-918-553-561-EN | 10.4185/RLCS-65-2010-918-553-560
Language: eng | spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia CC BY-NC-ND
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-918-553-561-EN
Appears in Collections:INV - COMPUBES - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailRLCS_art918EN.pdfEnglish385,83 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailRLCS_art918.pdfEspañol174,83 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons