L’apprentissage mobile en contexte universitaire pour l’acquisition de la compétence communicative à l’écrit : étude de cas pratiques

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/150877
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: L’apprentissage mobile en contexte universitaire pour l’acquisition de la compétence communicative à l’écrit : étude de cas pratiques
Other Titles: El aprendizaje móvil en el contexto universitario para la adquisición de la competencia comunicativa escrita: estudio de casos prácticos | Mobile learning in a university context for the acquisition of written communicative competence: practical case studies
Authors: Parra Simón, María Carmen
Research Group/s: Fraseología del Discurso-en-Interacción / Phraseologie du Discours-en-Interaction (FRASDI / PHRASDI) | Grupo de Investigación en Innovación Educativa y Lenguas Europeas en el Siglo XXI (GRIELE-XXI)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Filologías Integradas
Keywords: Didáctica | FLE | Mobile learning | Snapchat | Google Maps | Didactics | FFL | Mobile learning
Issue Date: 30-Dec-2024
Publisher: GERFLINT
Citation: Synergies Espagne. 2024, 17: 75-95
Abstract: Étant donné que la technologie fait partie de notre quotidien et qu’elle évolue constamment, la lutte pour se maintenir à jour dans les dernières technologies n’a de cesse d’augmenter. En didactique du français langue étrangères (FLE), il va de soi que l’intégration d’applications mobiles, accessibles aux apprenants, constitue une valeur ajoutée pour l’enseignement-apprentissage du français. L’utilisation du portable intelligent représente un atout dans le processus d’acquisition de la langue étrangère parce qu’il motive les apprenants et leur permet de voyager et de communiquer à travers leurs écrans. Pour ce faire, nous proposons l’intégration en cours de deux applications favorisant le développement de la compétence communicative, notamment à l’écrit : Snapchat et Google Maps. Notre groupe expérimental est composé de 52 étudiants de l’Université d’Alicante inscrits en première année de Traduction et Interprétariat dans la matière Langue C (I) : français. | Dado que la tecnología forma parte de nuestra vida diaria y se encuentra en constante evolución, la lucha por mantenerse al día con la última tecnología no deja de aumentar. En la enseñanza del francés como lengua extranjera (FLE), es evidente que la integración de aplicaciones móviles, accesibles a los estudiantes, constituye un valor añadido para la enseñanza-aprendizaje del francés. El uso del smartphone constituye una baza en el proceso de adquisición de la lengua extranjera (LE) porque no solamente motiva al alumnado, sino que le permite viajar y comunicar a través de su pantalla. Para ello, proponemos la integración continua de dos aplicaciones que promueven el desarrollo de la competencia comunicativa, particularmente escrita: Snapchat y Google Maps. Nuestro grupo experimental está compuesto por 52 estudiantes de la Universidad de Alicante matriculados en primer curso de Traducción e Interpretación en la asignatura Lengua C (I) : francés. | Since technology is part of our daily lives and is constantly evolving, the struggle to stay up to date with the latest technology never stops. In teaching French as a Foreign Language (FFL), it goes without saying that the integration of mobile applications, accessible to learners, constitutes added value for the teaching-learning of French. The use of smartphones is an asset in the process of foreign language (FL) acquisition because it motivates learners and allows them to travel and communicate through their screens. Thus, we propose the ongoing integration of two Apps promoting the development of communicative competence, particularly in writing: Snapchat and Google Maps. Our experimental group is composed of 52 students from the University of Alicante enrolled in the first year of Translation and Interpreting in the subject Language C (I) : French.
URI: http://hdl.handle.net/10045/150877
ISSN: 1961-9359 (Print) | 2260-6513 (Online)
Language: fra
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://gerflint.fr/synergies-espagne/103-pages-synergies/320-synergies-espagne-17
Appears in Collections:INV - FRASDI / PHRASDI - Artículos de Revistas
INV - GRIELE-XXI - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailParra-Simon_2024_Synergies-Espagne.pdf647,79 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.