Building Hospital Brands through Smart Technologies

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Title: Building Hospital Brands through Smart Technologies
Other Titles: La promoción de marcas hospitalarias a través de las tecnologías inteligentes
Authors: Medina Aguerrebere, Pablo | Medina, Eva | González-Pacanowski, Antonio
Research Group/s: COSOCO (Comunicación y Sociedad del Conocimiento)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Keywords: Hospitals | Corporate communication | Brand | Reputation | Smart technologies | Hospital | Comunicación corporativa | Marca | Reputación | Tecnologías inteligentes
Issue Date: 27-Jul-2024
Publisher: Universitat Autònoma de Barcelona
Citation: Questiones Publicitarias. 2024, 34: 67-82. https://doi.org/10.5565/rev/qp.398
Abstract: Hospitals use corporate communication to strengthen their relationships with stakeholders and build a reputed brand. This paper analyzes how these organizations manage smart technologies to promote their brand. We conducted a literature review about smart hospitals and branding processes; then, we defined 34 indicators to analyze how the 100 best hospitals in the world used smart technologies to promote their brands. We divided these indicators into four groups: a) patients and society; b) media companies; c) public authorities, suppliers, and shareholders; and d) employees. Our results revealed that most hospitals managed smart technologies to communicate with patients (7,09 criteria out of 11 applicable). We concluded that hospitals should reinforce their relationships with all stakeholders, accelerate digital transformation, and implement collective branding processes consistent with human values. | Los hospitales recurren a la comunicación corporativa para fortalecer sus relaciones con los públicos y construir una marca reputada. Este artículo analiza cómo estas organizaciones usan las tecnologías inteligentes para promocionar su marca. Para ello, realizamos una revisión bibliográfica sobre los hospitales inteligentes y sus procesos de marca; después, definimos 34 indicadores para analizar cómo los 100 mejores hospitales del mundo gestionaban dichas tecnologías para fortalecer sus marcas. Posteriormente, clasificamos estos indicadores en 4 grupos: a) pacientes y sociedad; b) medios de comunicación; c) autoridades públicas, proveedores y accionistas; y d) empleados. Nuestros resultados revelaron que la mayoría de los hospitales utilizaban las tecnologías inteligentes para comunicase con los pacientes (7,09 criterios de 11 posibles). Concluimos que los hospitales deberían reforzar sus relaciones con todos los públicos, acelerar su transformación digital e implementar procesos de construcción de marca colectiva consistentes con los valores humanos.
URI: http://hdl.handle.net/10045/145763
ISSN: 1133-6870 | 1988-8732 (Internet)
DOI: 10.5565/rev/qp.398
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.5565/rev/qp.398
Appears in Collections:INV - COSOCO - Artículos de Revistas

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