What is the name of Spanish hotels? An analysis of the naming of hotels in Benidorm and Alicante

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/143361
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: What is the name of Spanish hotels? An analysis of the naming of hotels in Benidorm and Alicante
Other Titles: El nombre de los hoteles españoles. Un análisis del naming de los hoteles en Benidorm y Alicante
Authors: Olivares-Delgado, Fernando | Rodríguez-Valero, Daniel | Pinillos-Laffón, Alberto | Benlloch Osuna, María Teresa
Research Group/s: Grupo de Investigación de la Marca Corporativa (UA.BRANDSCIENCE) | Envejecimiento y Comunicación (AgeCOM)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Keywords: Corporate name | Brand name | Tourism and hospitality | Destination branding | Benidorm | Costa Blanca | Nombre corporativo | Nombre de marca | Turismo y hospitality
Issue Date: 23-May-2024
Publisher: Centro de Estudios Financieros (CEF)
Citation: Revista de Marketing y Publicidad. 2024, 10: 7-26. https://doi.org/10.51302/marketing.2024.21373
Abstract: The importance of branding in tourism and hospitality has been the subject of study by the scientific community. However, there is little specific work on brand names in this sector. It is necessary to delve deeper into the predominant naming criteria in the names of hotels and other types of tourist accommodations. We have analyzed the hotel company name in a sample of 212 tourist accommodations, mostly SMEs and family businesses. The results indicate that, regarding the chosen naming criteria, there is mainly a difference between the criteria chosen to name hotels and those chosen to name other types of tourist accommodations, with the latter being more descriptive and less suggestive or evocative. The most recurring naming criterion in the sector is “fantasy” or “creative”. This research aims to expand knowledge about the choice of corporate name in the hospitality sector, based on the typology established by the scientific community, so that it can serve as a reference point for future research on naming or branding. | La importancia del branding en el turismo y la hostelería ha sido objeto de estudio por parte de la comunidad científica. Sin embargo, hay poco trabajo específico sobre los nombres de marca en este sector. Es necesario conocer con mayor profundidad cuáles son los criterios denominativos predominantes en los nombres de hoteles y en otros tipos de alojamientos turísticos. Hemos analizado el nombre de la empresa hotelera en una muestra de 212 alojamientos turísticos (pymes y empresas familiares, en su gran mayoría). Los resultados obtenidos indican que, con respecto a los criterios denominativos elegidos, existe sobre todo diferencia entre los criterios elegidos para nombrar a los hoteles y los criterios elegidos para nombrar en los otros tipos de alojamientos turísticos, siendo estos últimos más descriptivos y menos implicativos o evocadores. El criterio denominativo más recurrente en el sector es el “fantasía” o “creativo”. Esta investigación tiene como objetivo ampliar el conocimiento sobre la elección del nombre corporativo en el sector del hospitality, basándose en la tipología establecida por la comunidad científica, para que pueda servir como punto de referencia para futuras investigaciones sobre nombre de marca corporativo o branding.
URI: http://hdl.handle.net/10045/143361
ISSN: 2659-3904 | 2792-405X (Internet)
DOI: 10.51302/marketing.2024.21373
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.51302/marketing.2024.21373
Appears in Collections:INV - UA.BRANDSCIENCE - Artículos de Revistas
INV - AgeCOM - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailOlivares-Delgado_etal_2024_RevMarketingPublicidad.pdf274,85 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.