Evaluating the content strategy developed by universities on social media

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/132588
Full metadata record
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorObservatorio Europeo de Tendencias Sociales (OBETS)es_ES
dc.contributor.authorCapriotti, Paul-
dc.contributor.authorLosada-Díaz, José-Carlos-
dc.contributor.authorMartinez-Gras, Rodolfo-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Sociología IIes_ES
dc.date.accessioned2023-03-06T09:36:35Z-
dc.date.available2023-03-06T09:36:35Z-
dc.date.issued2023-03-01-
dc.identifier.citationCapriotti, Paul; Losada-Díaz, José-Carlos; Martínez-Gras, Rodolfo (2023). “Evaluating the content strategy developed by universities on social media”. Profesional de la información, v. 32, n. 2, e320210. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.10es_ES
dc.identifier.issn1386-6710-
dc.identifier.issn1699-2407 (Internet)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/132588-
dc.description.abstractInstitutional communication is becoming a strategic instrument for universities, since it facilitates the relationships with their various publics and allows positioning of the institutional brand, which will contribute to building a distinctive reputation. The types of content disseminated by universities via their social media accounts will contribute decisively to these objectives, since the way in which the different topics are communicated may influence the publics’ perceptions of these higher education institutions. This research analyses the different types of content disseminated by universities (in Europe, the United States and Latin America) via their accounts on social networks (Twitter, Facebook, and LinkedIn), to assess the main content topics that define the universities’ communicative positioning. A content analysis of the publications by universities on their social networks was carried out, representing an appropriate method to recognize the main themes and topics of their communication strategy. The results reveal two main thematic blocks of content: functional (teaching, research and social commitment topics) and institutional (organizational and contextual topics). Institutional publications are the most relevant block of content, far above the functional posts. In terms of specific topics, the organizational ones are the most common, well above publications on teaching or research, while contextual and social commitment content is used marginally. Most universities, in all regions and on all social networks, follow a dominant strategy of institutional content. So, the higher education institutions are mainly using social networks as a strategic tool for institutional positioning, more than informing about their daily activity.es_ES
dc.description.abstractLa comunicación institucional se ha convertido en un instrumento estratégico para las universidades, ya que facilita las relaciones con sus públicos y permite posicionar la marca institucional, lo que contribuye a construir una reputación distintiva. Los tipos de contenidos difundidos por las universidades sus las redes sociales contribuirán decisivamente a estos objetivos, ya que la forma en que se comunican los diferentes temas puede influir en las percepciones que tienen los públicos sobre estas instituciones de educación superior. Esta investigación analiza los diferentes tipos de contenidos que difunden las universidades (en Europa, Estados Unidos y América Latina) en sus redes sociales (Twitter, Facebook y LinkedIn), para evaluar los principales temas que definen el posicionamiento comunicativo de las universidades. Se realizó un análisis de contenido de las publicaciones que las universidades realizaron en sus redes sociales, un método adecuado para reconocer los temas y tópicos principales de su estrategia de comunicación. Los resultados muestran dos bloques temáticos principales de contenido: funcional (temas de docencia, investigación y participación social) e institucional (temas organizacionales y contextuales). Las publicaciones institucionales conforman el bloque de contenido más destacado, claramente por delante de las publicaciones funcionales. En cuanto a los temas específicos, los tópicos organizativos son los más habituales, muy por encima de las publicaciones sobre docencia o Investigación; el contenido contextual y el de participación social se utilizan marginalmente. La mayoría de las universidades, en todas las regiones y redes sociales, siguen una estrategia dominante de contenido institucional. Así, las instituciones de educación superior están utilizando principalmente las redes sociales como una herramienta estratégica de posicionamiento institucional, más que informar sobre su actividad cotidiana.es_ES
dc.description.sponsorshipThis article is part of the competitive R&D&I project “La comunicación institucional digital 2.0 de las universidades” (PID2019-106053GB-I00), funded by the Spanish Ministry of Science and Innovation.es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherProfesional de la Informaciónes_ES
dc.rightsEsta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.es_ES
dc.subjectUniversitieses_ES
dc.subjectHigher educationes_ES
dc.subjectInstitutional communicationes_ES
dc.subjectCorporate communicationes_ES
dc.subjectPublic relationses_ES
dc.subjectDigital communicationes_ES
dc.subjectInternetes_ES
dc.subjectSocial networkses_ES
dc.subjectSocial mediaes_ES
dc.subjectContent strategyes_ES
dc.subjectInstitutional contentes_ES
dc.subjectFunctional contentes_ES
dc.subjectTwitteres_ES
dc.subjectFacebookes_ES
dc.subjectLinkedInes_ES
dc.subjectUniversidadeses_ES
dc.subjectEducación superiores_ES
dc.subjectComunicación institucionales_ES
dc.subjectComunicación corporativaes_ES
dc.subjectRelaciones públicases_ES
dc.subjectComunicación digitales_ES
dc.subjectRedes socialeses_ES
dc.subjectMedios socialeses_ES
dc.subjectEstrategia de contenidoses_ES
dc.subjectContenido institucionales_ES
dc.subjectContenido funcionales_ES
dc.titleEvaluating the content strategy developed by universities on social mediaes_ES
dc.title.alternativeEvaluación de la estrategia de contenido de las universidades en las redes socialeses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.3145/epi.2023.mar.10-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.10es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/PID2019-106053GB-I00es_ES
Appears in Collections:INV - OBETS - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailCapriotti_etal_2023_ProfInfo_eng.pdfEnglish693,26 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailCapriotti_etal_2023_ProfInfo_esp.pdfEspañol724,05 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons