Social Perspective about the Evolution of a Cultural Asset as a World Heritage Site. Case Study: The Palmeral of Elche

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/123659
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Social Perspective about the Evolution of a Cultural Asset as a World Heritage Site. Case Study: The Palmeral of Elche
Other Titles: Perspectiva social sobre la evolución de un bien cultural como Patrimonio de la Humanidad. Estudio de caso: El Palmeral de Elche
Authors: Irles Quirant, Ana | Riquelme-Quiñonero, María-Teresa
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico
Keywords: Cultural Heritage | Identity | UNESCO | Palmeral of Elche | Touristic Communication | Patrimonio Cultural | Identidad | Comunicación Turística
Knowledge Area: Antropología Social
Issue Date: 11-Apr-2022
Publisher: ERUDITUS
Citation: Journal of Social Sciences Transformations & Transitions (JOSSTT). 2022, 2(04):14. https://doi.org/10.52459/josstt24140422
Abstract: Cultural heritage has become a touristic attraction, especially those elements recognized as World Heritage Sites, generating great growth in the cultural tourism sector during recent decades. Given the importance of this phenomenon, the purpose of the following research is to analyze the tourism-heritage impact of the UNESCO organization within a specific World Heritage Site. In this case, the study is focused on The Palmeral of Elche (Alicante, Spain), an oasis-type irrigated agro-system recognized as a Cultural Site by UNESCO in 2000. To carry out this analysis, a theoretical review and a qualitative methodology have been implemented. The techniques used were participant observation, creation of thematic mapping, and in-depth interviews with different social agents linked to this cultural landscape from the Al-Andalus period. As a conclusion, possible responsible and sustainable actions have been determined within the social, heritage and tourist framework. | El patrimonio cultural se ha convertido en un atractivo turístico, especialmente aquellos elementos que reciben el reconocimiento como Patrimonio de la Humanidad, generando así un gran auge del turismo cultural en las últimas décadas. Dada la importancia de este fenómeno, el propósito de esta investigación es analizar el impacto turístico-patrimonial de la marca UNESCO en un Patrimonio Mundial en concreto. El caso de estudio es El Palmeral de Elche (Alicante, España), un agro-sistema de regadío de tipo oasis reconocido como Sitio Cultural por la UNESCO en el año 2000. Para llevar a cabo este análisis, se ha realizado una revisión teórica y ejecutado una metodología cualitativa, basada en la observación participante, elaboración de mapas temáticos y entrevistas en profundidad a distintos agentes sociales vinculados con este paisaje cultural de época andalusí. Como conclusión, se han determinado posibles actuaciones responsables y sostenibles dentro del marco social, patrimonial y turístico.
URI: http://hdl.handle.net/10045/123659
ISSN: 2792-3843
DOI: 10.52459/josstt24140422
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2022 by authors. Licensee ERUDITUS®. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution (CC BY) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ).
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.52459/josstt24140422
Appears in Collections:Personal Investigador sin Adscripción a Grupo

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailIrles_Riquelme_2022_JOSSTT.pdf1 MBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.