Global and local corporate social responsibility: a study of foreign entry mode choice in Spanish quoted firms

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dc.contributorMarketinges_ES
dc.contributor.authorMas-Ruiz, Francisco-
dc.contributor.authorRodríguez-Sánchez, Carla-
dc.contributor.authorSancho-Esper, Franco-
dc.contributor.authorQuevedo-Puente, Esther de-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Marketinges_ES
dc.date.accessioned2021-11-23T11:14:21Z-
dc.date.available2021-11-23T11:14:21Z-
dc.date.issued2021-11-23-
dc.identifier.citationAcademia Revista Latinoamericana de Administración. 2022, 35(1): 59-79. https://doi.org/10.1108/ARLA-03-2021-0067es_ES
dc.identifier.issn1012-8255 (Print)-
dc.identifier.issn2056-5127 (Online)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/119666-
dc.description.abstractPurpose – This study examines the relationships between the foreign entry mode (FEM) used by a company, its global corporate social responsibility (CSR) and the host country's local CSR environment in Spanish quoted firms. Additionally, it seeks to explore the moderating role of the host country's CSR in the relationship between firm's global CSR and FEM. Design/methodology/approach – To test the proposed hypotheses, binary logistic regression is used with a sample of 418 foreign direct investment (FDI) operations between 2002 and 2008. This period is chosen with the aim of knowing what happened after the boom in Spanish investments abroad in the 1990s and the uncertainty of the early 2000s. Findings – The results reveal firm patterns of behaviour regarding the FEM of companies and the two types of CSR according to the proposed hypotheses. Furthermore, it is found that the host country's local CSR may not only have a direct influence on the FEM decision but may also moderate the relationship between the firm's global CSR and firm's entry mode in a host country. Originality/value – This is one of the first studies to propose as explanatory variables of FEM two types of CSR (firm's global CSR and host country's local CSR). This has been possible by the creation of an ad-hoc database with data from different information sources of FDI (Instituto Español de Comercio Exterior) and CSR [Eikon™ and AccountAbility National Corporate Responsibility Index (NCRI)].es_ES
dc.description.abstractPropósito – Se examina las relaciones entre el modo de entrada en el exterior (MEE) de una empresa, su responsabilidad social corporativa (RSC) global y el entorno de RSC local del país de destino en empresas cotizadas en España. Además, analiza el papel moderador de la RSC del país de destino en la relación entre la RSC global de la empresa y el MEE. Diseño/metodología/enfoque – Se utiliza la regresión logística binaria con una muestra de 418 operaciones de inversión directa exterior (IED) entre 2002–2008. Este período se elige para conocer qué sucedió durante el auge de las inversiones españolas en el exterior a principios de 2000. Hallazgos – Los resultados revelan patrones de comportamiento en relación al MEE de las empresas y los dos tipos de RSC según las hipótesis propuestas. Además, se encuentra que la RSC local del país de destino puede también moderar la relación entre la RSC global de la empresa y el MEE. Originalidad/valor – Este es uno de los primeros estudios en proponer como variables explicativas del MEE, dos tipos de RSC (RSC global de la empresa y RSC local del país de destino), gracias a la creación de una base de datos ad-hoc con datos de diferentes fuentes de información de IED (ICEX) y RSC (Eikon ™ y AccountAbility NCRI).es_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherEmeraldes_ES
dc.rights© 2021, Emerald Publishing Limitedes_ES
dc.subjectSocial Responsibilityes_ES
dc.subjectForeign Direct Investmentes_ES
dc.subjectReputationes_ES
dc.subjectEmpirical Studies of Tradees_ES
dc.subjectTrade and the Environmentes_ES
dc.subjectBinary Choice Modeles_ES
dc.subjectResponsabilidad sociales_ES
dc.subjectInversión extranjera directaes_ES
dc.subjectReputaciónes_ES
dc.subjectEstudios empíricos de comercioes_ES
dc.subjectComercio y medio ambientees_ES
dc.subjectModelo de elección binariaes_ES
dc.subject.otherComercialización e Investigación de Mercadoses_ES
dc.titleGlobal and local corporate social responsibility: a study of foreign entry mode choice in Spanish quoted firmses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.1108/ARLA-03-2021-0067-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1108/ARLA-03-2021-0067es_ES
dc.identifier.cvIDA10361251-
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
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