Dispositional Empathy and Emotional Intelligence in terms of Perfectionistic Automatic Thoughts

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/113185
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Dispositional Empathy and Emotional Intelligence in terms of Perfectionistic Automatic Thoughts
Autor/es: Aparicio-Flores, María del Pilar | Esteve-Faubel, José-María | Vicent, María | Gonzálvez, Carolina | Sanmartín, Ricardo | García-Fernández, José Manuel
Grupo/s de investigación o GITE: Música, Artes Escénicas, Patrimonio y Educación Musical (MAPEM) | Humanismo - Europa | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas | Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Palabras clave: Cluster | Dispositional empathy | Emotional intelligence | Perfectionistic automatic thoughts
Área/s de conocimiento: Didáctica de la Expresión Plástica | Música | Psicología Evolutiva y de la Educación | Didáctica y Organización Escolar
Fecha de publicación: 19-feb-2021
Editor: Cambridge University Press
Cita bibliográfica: The Spanish Journal of Psychology. 2021, 24: e10, 1-10. https://doi.org/10.1017/SJP.2020.57
Resumen: The maladaptive nature of Perfectionistic Automatic Thoughts (PAT) increases the importance of evaluating the construct. This study aims to identify different clusters of PAT in undergraduates, and to check possible inter-cluster differences in the dimensions of dispositional empathy and emotional intelligence in a sample of 691 Spanish undergraduates (Mage = 23.1; SD = 5.26). The Perfectionism Cognitions Inventory, the Interpersonal Reactivity Index and the Trait Meta-Mood Scale were used. Three clusters with low (LPAT), moderate (MPAT) and high (HPAT) levels of PAT were identified. Statistically significant differences were observed between these clusters in terms of dispositional empathy and emotional intelligence dimensions. HPAT significantly scored higher than LPAT on Fantasy, Empathic Concern, Personal Discomfort and Perception, as well as in comparison with MPAT on Fantasy, Empathic Concern, Personal Discomfort and Perception. Moreover, MPAT obtained significantly higher scores on Comprehension and Repair than LPAT. Effect sizes for these differences were of a small magnitude, except for the HPAT and LPAT contrasts, whose differences were of a moderate magnitude.
Patrocinador/es: This work was supported by the University of Alicante (MP AF, Grant UAFPU2017-006).
URI: http://hdl.handle.net/10045/113185
ISSN: 1138-7416 (Print) | 1988-2904 (Online)
DOI: 10.1017/SJP.2020.57
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Universidad Complutense de Madrid and Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid 2021
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1017/SJP.2020.57
Aparece en las colecciones:INV - MAPEM - Artículos de Revistas
INV - Humanismo-Europa - Artículos de Revistas y Capítulos de Libros
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailAparicio-Flores_etal_2021_SpanJPsychol_final.pdfVersión final (acceso restringido)234,25 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.