An immersive virtual reality educational intervention on people with autism spectrum disorders (ASD) for the development of communication skills and problem solving

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/103387
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: An immersive virtual reality educational intervention on people with autism spectrum disorders (ASD) for the development of communication skills and problem solving
Autor/es: Fernández-Herrero, Jorge | Lorenzo, Gonzalo
Grupo/s de investigación o GITE: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) | Educación Inclusiva y Tecnología (IncluTIC)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas | Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Palabras clave: Autism Spectrum disorders | Immersive virtual reality | Autism | HMD
Área/s de conocimiento: Didáctica de la Expresión Plástica | Didáctica y Organización Escolar
Fecha de publicación: 18-nov-2019
Editor: Springer Nature
Cita bibliográfica: Education and Information Technologies. 2020, 25: 1689-1722. doi:10.1007/s10639-019-10050-0
Resumen: This paper proposes the design and application of a head mounted display (HMD) immersive virtual reality system to improve and train the emotional and social skills of students with autism spectrum disorders. We selected two groups of 7 high functioning ASD children each, ages between 8 and 15, and similar educational capabilities. On the first group, we applied an own intervention design working on social and emotional competences along 10 sessions by using Immersive Virtual Reality (IVR) as a didactical tool, re-creating virtual environments of socialization (a classroom and a play garden). The second group is used as control, and as such is not put through any sort of intervention during the intervention period. The adaptation levels and the improvements obtained suggest that IVR in the presented format is in line with the sensory preferences and visuospatial strength of the ASD children participating in this study. Consequently, we may conclude that IVR can be satisfactory used as educational tool for ASD children.
URI: http://hdl.handle.net/10045/103387
ISSN: 1360-2357 (Print) | 1573-7608 (Online)
DOI: 10.1007/s10639-019-10050-0
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer Nature 2019
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1007/s10639-019-10050-0
Aparece en las colecciones:INV - GIDU-EDUTIC/IN - Artículos de Revistas
INV - IncluTIC - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2019_Fernandez_Lorenzo_EducInfTechnol_final.pdfVersión final (acceso restringido)2,27 MBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.