Inflexiones nietzscheanas en la comprensión humanista/posthumanista de la educación

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/95536
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Inflexiones nietzscheanas en la comprensión humanista/posthumanista de la educación
Authors: Nájera, Elena
Research Group/s: Literatura i Pensament (LIP)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Humanidades Contemporáneas
Keywords: Nietzsche | Sloterdijk | Cría | Doma | Posthumanismo | Taming | Breeding | Humanism | Posthumanism
Knowledge Area: Filosofía
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Santiago de Chile)
Citation: Archivos. Revista de Filosofía. 2018, 13: 109-130
Abstract: El presente texto aborda la intempestiva crítica que el propio Nietzsche dirige contra el proyecto humanista tal y como se despliega en la modernidad y, específicamente, contra su sistema pedagógico destinado a la doma. Como alternativa, contempla la viabilidad de cierto programa de cría que encuentra también su propia versión en los márgenes del posthumanismo de Peter Sloterdijk. Aunque sus planteamientos no se mostrarán equiparables, ambos autores parten de la convicción de que el individuo ha de aspirar a una creación de sí casi absoluta, lo que exigirá advertir que dicha tarea no sólo ha de dotarse de la categoría de posibilidad, sino también de la de límite. | The present text addresses the untimely criticism that Nietzsche himself directs against the humanist project as it unfolds in modernity and, specifically, against its pedagogical system destined for taming. As an alternative, it contemplates the feasibility of a certain breeding program that also finds its own version in the margins of Peter Sloterdijk's posthumanism. Although their approaches will not be comparable, both authors start from the conviction that the individual has to aspire to an almost absolute creation of self, which will require to warn that this task not only has to be endowed with the category of possibility, but also with the limit.
URI: http://hdl.handle.net/10045/95536
ISSN: 0718-4255
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © Archivos. Revista de Filosofía
Peer Review: si
Appears in Collections:INV - LIP - Articles de Revistes

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2019_Najera_ArchivosRevFilosofia.pdf130,12 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.