Practical Method of Improving the Teamwork of Engineering Students Using Team Contracts to Minimize Conflict Situations

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/92549
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Practical Method of Improving the Teamwork of Engineering Students Using Team Contracts to Minimize Conflict Situations
Autors: Pertegal-Felices, María Luisa | Fuster-Guilló, Andrés | Rico Soliveres, María Luisa | Azorin-Lopez, Jorge | Jimeno-Morenilla, Antonio
Grups d'investigació o GITE: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) | Habilidades, Competencias e Instrucción | Informática Industrial y Redes de Computadores | Tecnología Informática Avanzada - Seguridad Legal | UniCAD: Grupo de investigación en CAD/CAM/CAE de la Universidad de Alicante
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Tecnología Informática y Computación
Paraules clau: Didactics of engineering | Team work | Conflict management | Academic performance
Àrees de coneixement: Didáctica y Organización Escolar | Arquitectura y Tecnología de Computadores
Data de publicació: 13-de maig-2019
Editor: IEEE
Citació bibliogràfica: IEEE Access. 2019, 7: 65083-65092. doi:10.1109/ACCESS.2019.2916343
Resum: Educational models are incorporating methodologies to train students in teamwork skills in response to companies’ information technology (IT) requirements. Conflict management is the key to effective teamwork. This paper proposes a method to improve students’ organization, teamwork, and conflict management skills. This method consists of brief training on leadership and management styles, with minimal extra work, followed by the signing of team contracts that outline group rules, and promoting the assumption of responsibilities. The experimental results showed that this method reduced conflict rates, improved group communication and indirectly improved satisfaction, and responsibility and motivation in work groups. Consequently, students’ overall academic performance improved, both as a group and as individuals.
URI: http://hdl.handle.net/10045/92549
ISSN: 2169-3536
DOI: 10.1109/ACCESS.2019.2916343
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: © 2019 IEEE. Translations and content mining are permitted for academic research only. Personal use is also permitted, but republication/redistribution requires IEEE permission.
Revisió científica: si
Versió de l'editor: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2916343
Apareix a la col·lecció: INV - AIA - Artículos de Revistas
INV - I2RC - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas
INV - UNICAD - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas
INV - TIA-SL - Artículos de Revistas

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2019_Pertegal-Felices_etal_IEEEAccess.pdf4,75 MBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Tots els documents dipositats a RUA estan protegits per drets d'autors. Alguns drets reservats.