Conducta prosocial de los estudiantes hacia la discapacidad y relación con la inteligencia emocional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/91577
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Conducta prosocial de los estudiantes hacia la discapacidad y relación con la inteligencia emocional
Other Titles: Prosocial conduct of students to disability and relationship with emotional intelligence
Authors: Suriá Martínez, Raquel
Research Group/s: Psicología Social y Salud (PSS)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Keywords: Conducta prosocial | Estudiantes universitarios | Discapacidad | Prosocial behavior | University students | Disability
Knowledge Area: Psicología Social
Issue Date: 2019
Publisher: Ediciones Universidad de Salamanca
Citation: Siglo Cero. 2019, 50(1), 269: 27-41. doi:10.14201/scero20195012741
Abstract: Este estudio identifica la relación entre IE y la conducta prosocial de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Participaron 327 estudiantes universitarios a los que se les administró la Trait Meta-Mood Scale-24 (TMMS-24) y la Prosocialness Scale for Adults [PSA]. El análisis de conglomerados identificó tres perfiles diferenciados de IE. Asimismo, los grupos con alta IE y alta puntuación en comprensión y regulación obtuvieron mayores puntuaciones en conducta prosocial hacia la discapacidad. Estos resultados sugieren la necesidad de profundizar en la relación de IE y la conducta prosocial para diseñar programas que fomenten en los estudiantes conductas prosociales hacia la discapacidad. | This study identifies the relationship between EI and prosocial behavior of students toward their peers with disabilities. Trait Meta-Mood Scale-24 (TMMS-24) and Prosocialness Scale for Adults [PSA] were administered to 327 university students. Cluster analyses allowed identifying four different EI profiles. Also, the Groups with high general EI and high scores in emotional regulation obtained higher scores in prosocial behavior domains than the other groups. Results suggest the need of going in depth on EI knowledge and the relationship with prosocial behavior to design programs that foster prosocial behaviors toward students with disabilities.
URI: http://hdl.handle.net/10045/91577
ISSN: 0210-1696 | 2530-0350 (Internet)
DOI: 10.14201/scero20195012741
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.14201/scero20195012741
Appears in Collections:INV - PSS - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2019_Suria_SigloCero.pdf567,61 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons