Exploring the use of artificial intelligence in price maximisation in the tourism sector: its application in the case of Airbnb in the Valencian Community

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/86772
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Exploring the use of artificial intelligence in price maximisation in the tourism sector: its application in the case of Airbnb in the Valencian Community
Other Titles: Explorando el uso de la inteligencia artificial en la maximización de precios para el sector turístico: su aplicación en el caso de Airbnb en la Comunidad Valenciana
Authors: Moreno-Izquierdo, Luis | Egorova, Galina | Peretó Rovira, Alexandre | Más-Ferrando, Adrián
Research Group/s: Economía del Turismo, Recursos Naturales y Nuevas Tecnologías (INNATUR)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Análisis Económico Aplicado
Keywords: Machine Learning | Airbnb | Tourism | Hedonic prices | Valencian Region | Aprendizaje automático | Turismo | Precios hedónicos | Región valenciana
Knowledge Area: Economía Aplicada
Issue Date: Dec-2018
Publisher: Universidad de Alcalá
Citation: Investigaciones Regionales-Journal of Regional Research. 2018, 42: 113-128
Abstract: The use of machine learning is becoming more and more frequent in companies’ search for competitiveness. Literature on the subject show us how in many cases artificial intelligence can help companies to improve their knowledge about users, optimize prices or guide buyers in their choices. To confirm that the application of artificial intelligence models allows companies to obtain specifically better price optimisation procedures than with other traditional models, we have studied more than 10,000 Airbnb properties in the three main cities in the Valencian Community (Valencia, Alicante and Castellón), noting that the estimation process using neural networks offers significantly more satisfactory results than the use of hedonic models. | El empleo del aprendizaje automático es cada vez más frecuente para explicar la competitividad de las empresas. La literatura nos muestra cómo la inteligencia artificial puede ayudar a empresas a mejorar su conocimiento de los usuarios, optimizar los precios o guiar a los compradores en su proceso de elección. Para confirmar que aplicando modelos de inteligencia artificial se permite obtener específicamente mejores procedimientos de optimización de precios respecto a otros modelos tradicionales, se estudian más 10.000 propiedades de Airbnb en las tres capitales de la Comunidad Valenciana (Valencia, Alicante y Castellón), observando que los resultados obtenidos con el modelo de redes neuronales artificiales son significativamente más satisfactorios que con el empleo de modelos hedónicos.
URI: http://hdl.handle.net/10045/86772
ISSN: 1695-7253 | 2340-2717 (Internet)
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © Investigaciones Regionales-Journal of Regional Research
Peer Review: si
Publisher version: https://investigacionesregionales.org/article/exploring-the-use-of-artificial-intelligence-in-price-maximisation-in-the-tourism-sector-its-application-in-the-case-of-airbnb-in-the-valencian-community/
Appears in Collections:INV - INNATUR - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2018_Moreno-Izquierdo_etal_InvRegionales-113-128.pdf432,28 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.