La participación social online y offline de estudiantes universitarios españoles

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/85195
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: La participación social online y offline de estudiantes universitarios españoles
Other Titles: Online and offline social participation of Spanish graduate students
Authors: Lizaso Elgarresta, Izarne | Sánchez-Queija, Inmaculada | Parra Jiménez, Agueda | Arranz Freijo, Enrique
Keywords: Participación social | Redes sociales | Contexto universitario | Comunicación digital | Internet | Interacción/interactividad | Sexo | Educación superior | Social Participation | Social networks | University context | Digital communication | Interaction | Sex | High education
Knowledge Area: Sociología
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Alicante. Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz
Citation: OBETS. Revista de Ciencias Sociales. 2018, 13(2): 547-567. doi:10.14198/OBETS2018.13.2.04
Abstract: El objetivo fundamental del trabajo es conocer si la participación social online favorece la participación social offline de los jóvenes universitarios. 1502 estudiantes universitarios respondieron la encuesta latinoamericana de participación cívica, a la que se añadieron ítems de participación online. Los resultados mostraron que los jóvenes más activos en la vida online respecto a una temática lo son también en la vida offline en esa misma temática. Se discute que el mundo online es una ampliación del offline tan real como este último. Potenciar la participación online redundará en la mejora social y en la tarea de convertirse en ciudadano. | The main aim of this paper is to check if offline social participation is fostered by online undergraduates social participation. 1502 undergraduate students are fulfilled Latin American social participation questionnaire. Two new specific items were added to evaluate the online social participation. Result showed the most networking active graduates are the most active ones in face to face on the very same topic. The online world is an extension as real as the offline. The enhancement of the online social participation will promote both social improvement, and the achievement of civic responsibility as an individual developmental task.
Sponsor: El presente artículo ha sido posible gracias a financiación del Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España (Referencia: EDU2013-45687-R).
URI: https://doi.org/10.14198/OBETS2018.13.2.04 | http://hdl.handle.net/10045/85195
ISSN: 1989-1385
DOI: 10.14198/OBETS2018.13.2.04
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://revistaobets.ua.es/
Appears in Collections:Revistas - OBETS - 2018, Vol. 13, N. 2

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailOBETS_13_2_4.pdf350,66 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons