Profiling tourists and their ICTs perception and use across Spanish destinations

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Títol: Profiling tourists and their ICTs perception and use across Spanish destinations
Autors: Femenia-Serra, Francisco | García Hernández, María | Valle Tuero, Eduardo A. del | Perles Ribes, José Francisco
Grups d'investigació o GITE: Planificación y Gestión Sostenible del Turismo
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Análisis Geográfico Regional y Geografía Física | Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas
Paraules clau: ICTs | Tourists | Tourist destination | Smart destination | Smart tourism destination | Technology | TIC | Turistas | Destino turístico | Tecnología | Destino turístico inteligente
Àrees de coneixement: Análisis Geográfico Regional
Data de publicació: d’octubre-2018
Citació bibliogràfica: Femenia-Serra, F., García-Hernández, M., del Valle Tuero, E., & Perles Ribes, J. (2018). Profiling tourists and their ICTs perception and use across Spanish destinations. In XII International Conference of Tourism and Information & Communication Technologies (Turitec) (pp. 27–46). Málaga
Resum: Information and Communication Technologies (ICTs) have been massively adopted by tourists in the three stages of the trip life cycle. However, how ICTs are perceived and used by tourists in tourist destinations with different characteristics still constitutes a research gap. It is necessary to better understand how different types of destinations attract determined market segments among which technology adoption and use might vary and have consequences over local tourism management. In this context, this paper aims to explore ICTs perception and use among visitors of three Spanish destinations making efforts through different strategies to become a smart city and/or destination: Calpe, Ávila and Gijón. This work also analyses whether there is a relationship between travellers’ ICTs use and their own general profile, but also between ICTs use and destinations profile. Through a common questionnaire with punctual adaptations to local characteristics, a total sample of 1.513 answers from tourists visiting the destinations was obtained. The results, here presented in descriptive statistics, address matters like used technological devices and functions, but also attitudes towards technological mediation of tourist experiences and trust towards other stakeholders of the digital ecosystem. | Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) han sido masivamente adoptadas por parte de los viajeros en las tres fases del ciclo del viaje. No obstante, cómo dichas TIC son percibidas y usadas por los turistas en destinos con distintos perfiles constituye todavía un campo por abordar. Resulta necesario conocer en mayor 28profundidad cómo destinos con características diferentes atraen determinados segmentos de mercado en los que la penetración de las tecnologíaspuede variar y tener consecuencias en la gestión local del turismo. En este contexto, el presente trabajo tiene como objetivo conocer la percepción y utilización de las TIC que hacen los turistas de tres destinos españoles pertenecientes a un proyecto de investigación en el que se abordan como potenciales destinos inteligentes: Calpe, Ávila y Gijón. A través de un cuestionario de base común pero parcialmente adaptado a cada destino, se obtuvo una muestra total de 1.513 participantes. Los resultados, aquí plasmados en forma de estadísticas descriptivas, abordan aspectos como dispositivos tecnológicos usados o funciones llevadas a cabo, pero también actitudes hacia la mediación tecnológica de la experiencia turística y confianza hacia distintos stakeholders del entorno digital.
Patrocinadors: Research carried out within the project ‘Analysis of planning processes applied to smart cities and smart tourism destinations. Balance and methodological proposal for tourist spaces: Smart Tourism Planning’ (CSO2017-82592-R) under the Spanish National R&D&I Plan funded by the Ministry of Economy, Industry and Competitiveness.
URI: http://hdl.handle.net/10045/82667
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/conferenceObject
Drets: © Los autores
Revisió científica: si
Apareix a la col·lecció: INV - PGST - Comunicaciones a Congresos, Conferencias, etc.

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