Strategic group influence on entry mode choices in foreign markets

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/80789
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Strategic group influence on entry mode choices in foreign markets
Autor/es: Mas-Ruiz, Francisco | Ruiz-Conde, Enar | Calderón-Martínez, Aurora
Grupo/s de investigación o GITE: Marketing | Investigación en Marketing | Grupo de Investigación de la Marca Corporativa (UA.BRANDSCIENCE)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Marketing
Palabras clave: Foreign entry mode | Strategic groups | Institutional theory
Área/s de conocimiento: Comercialización e Investigación de Mercados
Fecha de publicación: dic-2018
Editor: Elsevier
Cita bibliográfica: International Business Review. 2018, 27(6): 1259-1269. doi:10.1016/j.ibusrev.2018.05.007
Resumen: This study examines imitation behavior in the foreign entry mode of the members of a strategic group within the industry. Following the institutionalist perspective, we argue that legitimating actors (trade associations, training institutions and investors, among others) can exert pressure on strategic group members to conform to institutionalized organizational practices and structures. We hypothesize that a company’s choice of foreign entry mode is determined by the previous choices of other companies within the strategic reference group. Thus, the probability of entry with a wholly owned subsidiary (versus shared-control entry) increases when the number of wholly-owned subsidiaries established by companies within the strategic reference group of the home-country is higher. We analyze 351 foreign direct investments of 30 Spanish banks in 55 countries between 1986 and 2008. Our results reveal imitation behavior between members of the strategic group and highlight the important role of the strategic group in strategic thinking.
URI: http://hdl.handle.net/10045/80789
ISSN: 0969-5931 (Print) | 1873-6149 (Online)
DOI: 10.1016/j.ibusrev.2018.05.007
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2018 Elsevier Ltd.
Revisión científica: si
Versión del editor: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2018.05.007
Aparece en las colecciones:INV - MKT - Artículos de Revistas
INV - Investigación en Marketing - Artículos de Revistas
INV - UA.BRANDSCIENCE - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2018_Mas-Ruiz_etal_IntBusinessRev_final.pdfVersión final (acceso restringido)248,06 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.