Towards a metapragmatic description of idiom meaning

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/78548
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Towards a metapragmatic description of idiom meaning
Other Titles: Hacia la descripción metapragmática del significado locucional
Authors: Timofeeva Timofeev, Larissa
Research Group/s: Grupo de Investigación sobre la Ironía y el Humor en Español (GRIALE) | Adquisición y Enseñanza de Segundas Lenguas y Lenguas Extranjeras de la Universidad de Alicante (ACQUA)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura
Keywords: Idiom | Figurativity | Metapragmatics | Two-level idiom meaning model | Locución | Figuratividad | Metapragmática | Modelo del significado locucional en dos niveles
Knowledge Area: Lingüística General
Issue Date: Jul-2018
Publisher: Universidad de Concepción. Facultad de Humanidades y Arte
Citation: RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada. 2018, 56(1): 139-159. doi:10.4067/S0718-48832018000100139
Abstract: Idioms constitute one of the most interesting and fascinating linguistic phenomena, the study of which continues to bring new findings from different theoretical and applied perspectives. This paper aims to provide a comprehensive approach to idiom meaning conceived as an eminently pragmatic matter with some idiosyncratic traits (Dobrovol'skij & Piirainen, 2005; Timofeeva-Timofeev, 2012). For this reason, the focus adopted is a metalinguistic reflection (Verschueren, 1999; 2000) on the communicative role of idioms. This general framework leads us to propose a two-level metapragmatic idiom meaning model, whose purpose is to systematically depict the discursive behavior of idioms according to their inherent semantic complexity (cfr. Telija, 1996; Timofeeva-Timofeev, 2012). Such an approach can prove useful in a variety of applied fields including, amongst others, translation studies, foreign language learning and teaching, figurative language acquisition and clinical linguistics. | El estudio de las locuciones -y de las unidades fraseológicas en general- sigue suscitando un gran interés, tanto desde la perspectiva teórica como desde los diversos ámbitos aplicados. Este trabajo busca ofrecer un acercamiento teórico coherente al análisis del significado locucional, enfocado este desde su naturaleza inherentemente pragmática, pero con características idiosincrásicas (Dobrovol'skij & Piirainen, 2005; Timofeeva-Timofeev, 2012). Por ello, la cuestión se plantea como una reflexión metalingüística (Verschueren, 1999; 2000) en torno al papel comunicativo de las locuciones. Tal marco general nos lleva a proponer un modelo metapragmático del significado locucional en dos niveles cuyo propósito es la sistematización de la descripción del comportamiento discursivo de las locuciones atendiendo a su complejidad semántica (cfr. Telija, 1996; Timofeeva-Timofeev, 2012). El modelo propuesto puede resultar útil en su aplicación a diversos ámbitos, tales como la traductología, la enseñanza de lenguas, la adquisición del lenguaje figurado o la lingüística clínica, entre otros.
Sponsor: This paper is part of the ongoing research projects The Development of Figurative Awareness during the Primary School Period: Humor and Phraseology (FFI2016-76047-P, AEI-FEDER/EU) and Metapragmatics of Children's Humor: Acquisition, Gender Perspective and Applications (GRE14-19, University of Alicante).
URI: http://hdl.handle.net/10045/78548
ISSN: 0033-698X | 0718-4883 (Online)
DOI: 10.4067/S0718-48832018000100139
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.4067/S0718-48832018000100139
Appears in Collections:INV - GRIALE - Artículos de Revistas
INV - ACQUA - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2018_Timofeeva_RLA.pdf431,4 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons