Sex and grade differences in cyberbullying of Spanish students of 5th and 6th grade of Primary Education

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/78367
Full metadata record
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorHabilidades, Competencias e Instrucciónes_ES
dc.contributor.authorDelgado, Beatriz-
dc.contributor.authorEscortell Sánchez, Raquel-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didácticaes_ES
dc.date.accessioned2018-09-03T12:15:10Z-
dc.date.available2018-09-03T12:15:10Z-
dc.date.issued2018-10-
dc.identifier.citationAnales de Psicología. 2018, 34(3): 472-481. doi:10.6018/analesps.34.3.283871es_ES
dc.identifier.issn0212-9728-
dc.identifier.issn1695-2294 (Internet)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/78367-
dc.description.abstractCyberbullying is a recent phenomenon that has a great impact on the development and well-being of children. The objective of the present study is to analyze the differences in cyberbullying (victims, bullies, and bystanders) according to the sex and grade of the participants. The sample consisted of 548 students from 5th and 6th grade of primary education. The results indicate that girls are significantly more victimized than boys, and score higher on five victimizing behaviors, seven bullying behaviors, and four behaviors of observation of cyberbullying. The students of the two courses present similar scores in being a victim, a bully, and a bystander of cyberbullying. However, 6th-graders are more victimized through manipulated videos and death threats and perform more behaviors related to blackmailing to not reveal secrets through the Internet, whereas 5th-gradersstand out due to more blackmail or threats through calls or messages. In relation to the bystanders, 5th-graders claim they observe more anonymous calls and sexual harassment. The evidence found is discussed, establishing possible directions for future studies, as well as the practical implications for the development of effective intervention programs.es_ES
dc.description.abstractEl acoso a través de las tecnologías informáticas o cyberbullying es un fenómeno de aparición reciente pero de gran impacto en el bienestar de los menores. El objetivo del presente estudio es analizar las diferencias de cyberbullying (víctimas, acosadores y observadores) atendiendo al sexo y curso. La muestra estuvo compuesta por 548 estudiantes de 5º y 6º de educación primaria con un rango de edad de 10 a 13 años. Los resultados indican que las chicas son significativamente más victimizadas que los chicos, y puntúan más alto en siete conductas de acoso y cinco conductas de observación. Los alumnos de los dos cursos presentan similares puntuaciones para ser víctima, acosador y observador de cyberbullying. No obstante, los alumnos de 5º curso destacan en la difusión de fotos robadas y la realización de chantajes o amenazas, mientras que los de 6º curso lo hacen en conductas relacionadas con chantajes para no desvelar secretos a través de la red. Con relación a los observadores, son los escolares de 5º curso los que afirman en mayor medida observar llamadas anónimas y de acoso sexual. Las evidencias halladas se discuten señalando las implicaciones prácticas para la elaboración de programas de intervención.es_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherUniversidad de Murcia. Servicio de Publicacioneses_ES
dc.rightsLicencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0es_ES
dc.subjectCyberbullyinges_ES
dc.subjectSexes_ES
dc.subjectGradees_ES
dc.subjectPrimary educationes_ES
dc.subjectCiberacosoes_ES
dc.subjectSexoes_ES
dc.subjectCursoes_ES
dc.subjectEducación primariaes_ES
dc.subject.otherPsicología Evolutiva y de la Educaciónes_ES
dc.titleSex and grade differences in cyberbullying of Spanish students of 5th and 6th grade of Primary Educationes_ES
dc.title.alternativeDiferencias de sexo y curso en cyberbullying en estudiantes españoles de 5º y 6º de educación primariaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.6018/analesps.34.3.283871-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.6018/analesps.34.3.283871es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Appears in Collections:INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2018_Delgado_Escortell_AnPsicol.pdf419,58 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons