Sex and grade differences in cyberbullying of Spanish students of 5th and 6th grade of Primary Education

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Title: Sex and grade differences in cyberbullying of Spanish students of 5th and 6th grade of Primary Education
Other Titles: Diferencias de sexo y curso en cyberbullying en estudiantes españoles de 5º y 6º de educación primaria
Authors: Delgado, Beatriz | Escortell Sánchez, Raquel
Research Group/s: Habilidades, Competencias e Instrucción
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Cyberbullying | Sex | Grade | Primary education | Ciberacoso | Sexo | Curso | Educación primaria
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: Oct-2018
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Anales de Psicología. 2018, 34(3): 472-481. doi:10.6018/analesps.34.3.283871
Abstract: Cyberbullying is a recent phenomenon that has a great impact on the development and well-being of children. The objective of the present study is to analyze the differences in cyberbullying (victims, bullies, and bystanders) according to the sex and grade of the participants. The sample consisted of 548 students from 5th and 6th grade of primary education. The results indicate that girls are significantly more victimized than boys, and score higher on five victimizing behaviors, seven bullying behaviors, and four behaviors of observation of cyberbullying. The students of the two courses present similar scores in being a victim, a bully, and a bystander of cyberbullying. However, 6th-graders are more victimized through manipulated videos and death threats and perform more behaviors related to blackmailing to not reveal secrets through the Internet, whereas 5th-gradersstand out due to more blackmail or threats through calls or messages. In relation to the bystanders, 5th-graders claim they observe more anonymous calls and sexual harassment. The evidence found is discussed, establishing possible directions for future studies, as well as the practical implications for the development of effective intervention programs. | El acoso a través de las tecnologías informáticas o cyberbullying es un fenómeno de aparición reciente pero de gran impacto en el bienestar de los menores. El objetivo del presente estudio es analizar las diferencias de cyberbullying (víctimas, acosadores y observadores) atendiendo al sexo y curso. La muestra estuvo compuesta por 548 estudiantes de 5º y 6º de educación primaria con un rango de edad de 10 a 13 años. Los resultados indican que las chicas son significativamente más victimizadas que los chicos, y puntúan más alto en siete conductas de acoso y cinco conductas de observación. Los alumnos de los dos cursos presentan similares puntuaciones para ser víctima, acosador y observador de cyberbullying. No obstante, los alumnos de 5º curso destacan en la difusión de fotos robadas y la realización de chantajes o amenazas, mientras que los de 6º curso lo hacen en conductas relacionadas con chantajes para no desvelar secretos a través de la red. Con relación a los observadores, son los escolares de 5º curso los que afirman en mayor medida observar llamadas anónimas y de acoso sexual. Las evidencias halladas se discuten señalando las implicaciones prácticas para la elaboración de programas de intervención.
URI: http://hdl.handle.net/10045/78367
ISSN: 0212-9728 | 1695-2294 (Internet)
DOI: 10.6018/analesps.34.3.283871
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.6018/analesps.34.3.283871
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