Ubiquitous Educational Use of Mobile Digital Devices. A General and Comparative Study in Spanish and Latin America Higher Education

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/77455
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Ubiquitous Educational Use of Mobile Digital Devices. A General and Comparative Study in Spanish and Latin America Higher Education
Other Titles: Uso educativo ubicuo de dispositivos digitales móviles. Un estudio general y comparativo en la Educación Superior de España y Latinoamérica
Authors: Vázquez-Cano, Esteban | Sevillano García, M. Luisa
Keywords: Mobile digital devices | Ubiquity | Mobility | Higher education | Spain | Latin America | Dispositivos digitales móviles | Ubicuidad | Movilidad | Educación superior | España | América Latina
Issue Date: 15-Jul-2018
Publisher: University of Alicante
Citation: Journal of New Approaches in Educational Research. 2018, 7(2): 105-115. doi:10.7821/naer.2018.7.308
Abstract: This study conducted a general and comparative analysis of how university students use mobile digital devices for educational purposes in various places and spaces both inside and outside university facilities in Spain and Latin America. It analyses a total sample of 886 students (442 Spanish and 444 Latin American) corresponding to five Spanish and five Latin American universities. The research methodology was based on factorial analysis and comparison between groups with parametric and nonparametric tests. The results show that educational use of mobile digital devices in the Hispanic world concentrates on the use of smartphones and tablets inside university facilities; primarily in college cafeterias, corridors, classrooms and libraries. Spanish and Latin American students used tablets in and out of University facilities for storing and retrieving information, and smartphones for sharing educational information and content. | En este estudio, se realizó un análisis general y comparativo sobre cómo los estudiantes universitarios usan dispositivos digitales móviles con fines educativos en diversos lugares y espacios dentro y fuera de los establecimientos universitarios en España y América Latina. Se analiza una muestra total de 886 estudiantes (442 españoles y 444 latinoamericanos) correspondientes a cinco universidades españolas y cinco latinoamericanas. La metodología de investigación se basó en el análisis factorial y la comparación entre grupos con pruebas paramétricas y no paramétricas. Los resultados muestran que el uso educativo de dispositivos digitales móviles en el mundo hispano consiste en su mayor parte en el uso de teléfonos inteligentes y tabletas dentro de las instalaciones universitarias, principalmente en cafeterías, pasillos, aulas y bibliotecas universitarias. Los estudiantes españoles y latinoamericanos usaron tabletas dentro y fuera de las instalaciones universitarias para almacenar y recuperar información, y teléfonos inteligentes para compartir información y contenido educativo.
URI: http://hdl.handle.net/10045/77455
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2018.7.308
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.308
Appears in Collections:Journal of New Approaches in Educational Research - 2018, Vol. 7, No. 2

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailNAER_7_2_06.pdfEnglish612 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_7_2_06_esp.pdfSpanish Translation602,08 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_7_2_06_info.pdfInfography431,14 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_7_2_06_info_esp.pdfInfography (ES)434,33 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons