Recursos comunitarios y medidas de conciliación de las familias del alumnado de Educación Primaria en Galicia

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/76852
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Recursos comunitarios y medidas de conciliación de las familias del alumnado de Educación Primaria en Galicia
Other Titles: Community resources and conciliation measures for the families of Primary Education students in Galicia
Authors: Gradaílle Pernas, Rita | Varela Crespo, Laura
Keywords: Conciliación vida laboral, familiar y personal | Tiempos escolares | Educación primaria | Ayuda familiar | Servicios comunitarios | Conciliation among work, family and personal life | School schedules | Primary education | Family allowance | Community services
Knowledge Area: Sociología
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Alicante. Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz
Citation: OBETS. Revista de Ciencias Sociales. 2018, 13(1): 69-92. doi:10.14198/OBETS2018.13.1.03
Abstract: El artículo indaga en cómo concilian los tiempos las familias gallegas con hijas e hijos escolarizados en Educación Primaria. Los resultados indican que las medidas de conciliación en el ámbito laboral resultan insuficientes para la corresponsabilidad. En el marco comunitario, el apoyo familiar y los programas que ofrece el centro escolar constituyen elementos fundamentales para la armonización de las múltiples actividades y obligaciones a las que han de dar respuesta las familias. Se concluye aludiendo a la necesidad de promover un cambio que introduzca nuevos modelos de organización social, garantizando la compatibilización de todos los planos de la vida familiar. | The article aims to analyze how to reconcile the time Galician families spent with children enrolled in primary school. The results indicate that conciliation measures in the workplace are insufficient for the co-responsibility. Within the community framework, family support and the programs offered by the school constitute fundamental elements for the harmonization of the multiple activities and obligations to which families must respond. The need to promote a change to introduce new models of social organisation that make it possible to harmonise all planes of life is referred to, guaranteeing the compatibility of family time.
URI: https://doi.org/10.14198/OBETS2018.13.1.03 | http://hdl.handle.net/10045/76852
ISSN: 1989-1385
DOI: 10.14198/OBETS2018.13.1.03
Language: spa
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0
Peer Review: si
Publisher version: https://revistaobets.ua.es/
Appears in Collections:OBETS. Revista de Ciencias Sociales - 2018, Vol. 13, N. 1

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailOBETS_13_1_3.pdf207,21 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons