Emotional intelligence profiles and learning strategies in secondary school students

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/73894
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Emotional intelligence profiles and learning strategies in secondary school students
Autor/es: Inglés, Cándido J. | Martínez-Monteagudo, Mari Carmen | Pérez-Fuentes, M. Carmen | García-Fernández, José Manuel | Molero, María del Mar | Suriá Martínez, Raquel | Gázquez, José J.
Grupo/s de investigación o GITE: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) | Psicología Social y Salud (PSS)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica | Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Palabras clave: Emotional intelligence | Learning strategies | LSQ | TMMS-24 | Adolescents
Área/s de conocimiento: Psicología Evolutiva y de la Educación | Psicología Social
Fecha de publicación: 2017
Editor: Routledge
Cita bibliográfica: Educational Psychology. 2017, 37(2): 237-248. doi:10.1080/01443410.2016.1156057
Resumen: The aim of this study was to analyse the relationship among emotional intelligence (EI) and learning strategies, identifying different emotional intelligence profiles and determining possible statistically significant differences in learning strategies through the identified profiles. Thousand and seventy one Spaniards secondary school students aged 14–17 participated in the study, completing the Trait Meta-Mood Scale-24 (TMMS-24) and the Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje [Learning Strategies Questionnaire] (LSQ). Cluster analysis identified four differentiated EI profiles: a group of adolescents with a low EI profile, a group with high scores in attention and low scores in repair, a high EI profile group, and a group of adolescents with predominance of low attention and high repair. The results also revealed statistically significant differences among the profiles in most of the learning strategies, in which students with high general EI and those with predominance of low attention and high repair use more learning strategies than the other groups, suggesting the importance of developing programmes of emotional skills to study in greater depth EI and its influence on students’ learning strategies.
URI: http://hdl.handle.net/10045/73894
ISSN: 0144-3410 (Print) | 1469-5820 (Online)
DOI: 10.1080/01443410.2016.1156057
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: © 2016 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Revisión científica: si
Versión del editor: http://dx.doi.org/10.1080/01443410.2016.1156057
Aparece en las colecciones:INV - PSS - Artículos de Revistas
INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
Thumbnail2017_Ingles_etal_EduPsychol_final.pdfVersión final (acceso restringido)955,12 kBAdobe PDFAbrir    Solicitar una copia


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.