Cross-Curricular Teaching Going Forward: A View from “Strange Fruit”

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/73540
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Cross-Curricular Teaching Going Forward: A View from “Strange Fruit”
Autors: Esteve-Faubel, José-María | Martin, Tania Josephine | Junda, Mary Ellen
Grups d'investigació o GITE: Música, Artes Escénicas, Patrimonio y Educación Musical (MAPEM) | Humanismo - Europa
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas
Paraules clau: Strange Fruit | Billie Holiday | Racial violence | Cross-curricular teaching
Àrees de coneixement: Música
Data de publicació: 10-de febrer-2018
Editor: Penn State University
Citació bibliogràfica: International Journal of Education & the Arts. 2018, 19(4). doi:10.18113/P8ijea1904
Resum: “Strange Fruit”, a song popularized by Billie Holiday in 1939, paints a gruesome picture of racial violence suffered by former African-American slaves following Reconstruction, 1863-1877 (Foner, 2011). While many scholars have analyzed the lyrics of “Strange Fruit”, research that focuses on young people’s reaction to the song is scarce. This study explores the impact of Holiday’s performance of the song on students at a New England Research University. Institutional survey software was used to create an online questionnaire that participants (n= 40) answered in a controlled environment. The findings indicate feelings of disgust, anger, shame and sadness after participants listened to “Strange Fruit”. Although few students could indicate the song’s time-period, many recognized the atrocities committed against African-Americans since slavery and the discrimination that continues. “Strange Fruit”, irrespective of whether the participants knew the background of the song, provokes a powerful reaction against racial violence, one which demonstrates the song’s value as a cross-curricular pedagogical tool for developing transversal competences linked to socially desirable values and principles.
URI: http://hdl.handle.net/10045/73540
ISSN: 1529-8094
DOI: 10.18113/P8ijea1904
Idioma: eng
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Revisió científica: si
Versió de l'editor: http://dx.doi.org/10.18113/P8ijea1904
Apareix a la col·lecció: INV - MAPEM - Artículos de Revistas
INV - Humanismo-Europa - Artículos de Revistas y Capítulos de Libros
INV - IPA - Artículos de Revistas Nacionales e Internacionales

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2018_Esteve-Faubel_etal_IJEA.pdf1,15 MBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Aquest ítem està subjecte a una llicència de Creative Commons Llicència Creative Commons Creative Commons