Inteligencia emocional en alumnado de formación profesional. Diferencias en función del curso, del género y de la edad

Empreu sempre aquest identificador per citar o enllaçar aquest ítem http://hdl.handle.net/10045/73031
Información del item - Informació de l'item - Item information
Títol: Inteligencia emocional en alumnado de formación profesional. Diferencias en función del curso, del género y de la edad
Títol alternatiu: Intel·ligència emocional en alumnat de formació professional: Diferències en funció del curs, del gènere i de l’edat | Emotional Intelligence of Vocational Training Students: Group, Gender and Age Differences
Autors: Sanmartín, Ricardo | Gonzálvez, Carolina | Vicent, María
Grups d'investigació o GITE: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Centre, Departament o Servei: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Paraules clau: Inteligencia emocional | Inteligencia emocional percibida | Diferencias evolutivas | Formación profesional | Género | Edad | Intel·ligència emocional | Intel·ligència emocional percebuda | Diferències evolutives | Formació professional | Gènere | Edat | Emotional intelligence | Perceived emotional intelligence | Evolutionary differences | Professional training | Gender | Age
Àrees de coneixement: Psicología Evolutiva y de la Educación | Didáctica y Organización Escolar
Data de publicació: 2018
Editor: Universitat Autònoma de Barcelona
Citació bibliogràfica: Educar. 2018, 54(1): 229-245. doi:10.5565/rev/educar.797
Resum: En nuestra sociedad, la inteligencia emocional (IE) posee un papel relevante a la hora de gestionar el ajuste personal. Debido a la variedad existente entre los estudiantes de formación profesional, interesaría comprobar diferencias en IE de alumnos pertenecientes a programas de cualificación profesional inicial (PCPI) y ciclos formativos (CF). Por todo ello, el objetivo de la presente investigación fue conocer la existencia de diferencias estadísticamente significativas en los niveles de IE de los alumnos en función del género (hombre o mujer), del grupo (PCPI y CF) y de la edad (15-17 años, 18-20 años y 21 años o más). Los participantes de este estudio fueron 201 alumnos españoles de la Comunidad Valenciana de PCPI y CF, y los datos se obtuvieron mediante los cuestionarios TMMS-24 y EQ-i-S. A su vez, se utilizó un método correlacional con diseño ex post facto retrospectivo comparativo para analizar los datos: un ANOVA (edad) y dos pruebas t (género y grupo). Los resultados obtenidos permitieron identificar diferencias estadísticamente significativas en la categoría interpersonal en función del curso y reparación en función del género. Por último, se encontraron diferencias en las categorías reparación y humor general en función de las edades. | A la nostra societat, la intel·ligència emocional (IE) té un paper determinant a l’hora de gestionar l’ajust personal. En relació amb la varietat existent entre els estudiants de formació professional, interessaria comprovar diferències en IE d’alumnes dels programes de qualificació professional inicial (PQPI) i cicles formatius (CF). Per tant, l’objectiu d’aquesta investigació fou conèixer l’existència de diferències estadísticament significatives en els nivells d’IE dels alumnes en funció del gènere (home o dona), del grup (PQPI i CF) i l’edat (15-17 anys, 18-20 anys i 21 anys o més). Els participants d’aquest estudi foren 201 alumnes espanyols de la Comunitat Valenciana de PQPI i CF i les dades es van obtindre dels qüestionaris TMMS-24 i EQ-i-S. A més, es va utilitzar un mètode correlacional amb disseny ex post facto retrospectiu comparatiu per analitzar-ne les dades: un ANOVA (edat) i dos proves t (gènere i grup). Els resultats obtinguts permeten identificar diferències estadísticament significatives en la categoria interpersonal en funció del curs i en la categoria reparació en funció del gènere. Per últim, es van mostrar diferències en les categories reparació i humor general en funció de les edats. | In today’s society, emotional intelligence (EI) plays an important role in managing personal adjustment. Given the existing variety among students in vocational training, the aim of this research was to identify differences in the levels of EI of students from Initial Professional Qualification Programs (IPQP) and Upper-Level Training Cycles (ULTC) according to gender, group (IPQP and ULTC) and age (15-17, 18-20 and >21 years old). A total of 201 Spanish IPQP and ULTC students from the Community of Valencia participated in the study. The data was obtained from TMMS-24 and EQ-i-S questionnaires and analyzed using a correlational method and a comparative retrospective ex post facto design with ANOVA (age) and two t-tests (group and sex). The results helped to identify statistically significant differences in the interpersonal category according to groups and in the repair category according to gender. Finally, the sample revealed differences in the repair and humour categories depending on age.
URI: http://hdl.handle.net/10045/73031
ISSN: 0211-819X | 2014-8801 (Internet)
DOI: 10.5565/rev/educar.797
Idioma: spa
Tipus: info:eu-repo/semantics/article
Drets: Licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0
Revisió científica: si
Versió de l'editor: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.797
Apareix a la col·lecció: INV - SOCEDU - Artículos de Revistas

Arxius per aquest ítem:
Arxius per aquest ítem:
Arxiu Descripció Tamany Format  
Thumbnail2018_Sanmartin_etal_Educar.pdf199,5 kBAdobe PDFObrir Vista prèvia


Aquest ítem està subjecte a una llicència de Creative Commons Llicència Creative Commons Creative Commons