Validity and reliability of a questionnaire on primary and secondary school teachers’ perception of teaching a competence-based curriculum model

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/72499
Full metadata record
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGarcía-López, Luis M.-
dc.contributor.authorGutiérrez, David-
dc.contributor.authorPastor, Juan Carlos-
dc.contributor.authorRomo, Vicente-
dc.date.accessioned2018-01-15T10:26:28Z-
dc.date.available2018-01-15T10:26:28Z-
dc.date.issued2018-01-15-
dc.identifier.citationJournal of New Approaches in Educational Research. 2018, 7(1): 46-51. doi:10.7821/naer.2018.1.255es_ES
dc.identifier.issn2254-7339-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/72499-
dc.description.abstractThe aim of this study is to develop a scale to measure primary and secondary school teachers’ perception of a competence-based curriculum model in Spain. After reviewing the literature, we designed an initial questionnaire with 37 five-point Likert-type items. This was then reviewed by a panel of experts. A pilot test was conducted with 100 participants using exploratory factor analysis. This resulted in a final scale with 23 items across five factors (beliefs about the theoretical model, level of implementation of the model, difficulties in implementing the model, resources and professional development). To verify, using new data, the level of fit of the measurement model generated by the first sample, we conducted an exploratory factor analysis, and, subsequently, a confirmatory factor analysis with structural equations on a sample of 1408 respondents. Acceptable levels of internal consistency and model fit were obtained. The result is a scale which is rapidly and easily administered. It demonstrates good criterion validity in explaining teachers’ beliefs about the competence-based curriculum model, and thus reveals teachers’ perceptions of the impact of this curricular reform.es_ES
dc.description.abstractEl objetivo de este trabajo es desarrollar una escala para conocer la percepción de los docentes de Educación Primaria y Secundaria del modelo de currículo basado en competencias en España. Tras revisar la literatura se diseñó un cuestionario inicial de 37 ítems tipo Likert de respuesta de cinco niveles que fue revisado por un panel de expertos. Se hizo una prueba piloto mediante un Análisis Factorial Exploratorio con 100 sujetos cuyo resultado es una escala final de cinco factores (Creencias sobre el modelo teórico, Grado de aplicación del modelo, Dificultades para la aplicación del modelo, Recursos y Formación del profesorado) de 23 ítems. Después se realizó un Análisis factorial exploratorio y, posteriormente, un Análisis factorial confirmatorio con ecuaciones estructurales a una muestra de 1.408 sujetos, para verificar con nuevos datos el grado de ajuste del modelo de medida generado con la primera muestra, obteniéndose niveles adecuados de consistencia interna y ajuste del modelo. El resultado es una escala ágil y de fácil aplicación, con buena validez de criterio explicando las creencias que el profesor tiene sobre el modelo teórico del currículo basado en competencias y, asimismo, permite conocer las percepciones del docente de las consecuencias de esta reforma curricular.es_ES
dc.description.sponsorshipThis research has received funding from the Spanish Ministry of the Economy and Competitiveness. Project: “Contextual Study of Teachers’ Difficulties for a Competency-Based Teaching Approach” (Ref: EDU2012-33890).es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherUniversity of Alicantees_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0es_ES
dc.subjectValidityes_ES
dc.subjectReliabilityes_ES
dc.subjectQuestionnairees_ES
dc.subjectTeacheres_ES
dc.subjectCompetencees_ES
dc.subjectValidezes_ES
dc.subjectFiabilidades_ES
dc.subjectCuestionarioes_ES
dc.subjectProfesores_ES
dc.subjectCompetenciaes_ES
dc.titleValidity and reliability of a questionnaire on primary and secondary school teachers’ perception of teaching a competence-based curriculum modeles_ES
dc.title.alternativeValidez y fiabilidad de un cuestionario sobre la percepción del profesorado de Educación Primaria y Secundaria de la enseñanza en un modelo de currículo basado en competenciases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.7821/naer.2018.1.255-
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.7821/naer.2018.1.255es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO//EDU2012-33890-
Appears in Collections:Journal of New Approaches in Educational Research - 2018, Vol. 7, No. 1

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailNAER_7_1_08.pdfEnglish796,02 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_7_1_08_esp.pdfSpanish Translation847,48 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_7_1_08_info.pdfInfography574,57 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailNAER_7_1_08_info_esp.pdfInfography (ES)575,49 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons