Sociometric types and academic self-concept in adolescents

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/72312
Full metadata record
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorHabilidades, Competencias e Instrucciónes_ES
dc.contributorInvestigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)es_ES
dc.contributor.authorInglés, Cándido J.-
dc.contributor.authorAparisi Sierra, David-
dc.contributor.authorDelgado, Beatriz-
dc.contributor.authorTorregrosa, María S.-
dc.contributor.authorGarcía-Fernández, José Manuel-
dc.contributor.otherUniversidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didácticaes_ES
dc.date.accessioned2018-01-09T11:46:02Z-
dc.date.available2018-01-09T11:46:02Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPsicothema. 2017, 29(4): 496-501. doi:10.7334/psicothema2016.54es_ES
dc.identifier.issn0214-9915-
dc.identifier.issn1886-144X (Internet)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/72312-
dc.description.abstractBackground: The aim of this study was to analyze the relationship between sociometric types, behavioral categories, and academic self-concept in a sample of 1,349 (51.7% boys) Spanish adolescents, ranging in age from 12 to 16 years. Method: the students’ sociometric nomination was performed using the Programa Socio (Partner Program), and academic self-concept was measured with the Self Description Questionnaire (SDQ-II; Marsh, 1992). Results: results show that academic self-concept was a significant predictor of sociometric types and behavioral categories, as students with high scores on academic self-concept were more likely to be positively rated by their peers (popular, leaders, collaborators and good students) than students with low scores on student academic self-concept. Conclusions: these results reinforce the emphasis on academic self-concept research and its relevance to educational practice.es_ES
dc.description.abstractAntecedentes: el objetivo de este estudio fue analizar la relación entre tipos sociométricos, categorías conductuales y autoconcepto académico (Matemático, Verbal y General) en una muestra de 1.349 (51,7% varones) adolescentes españoles de 12 a 16 años. Método: la identificación sociométrica de los estudiantes se realizó mediante el Programa Socio y para el análisis del autoconcepto académico se administró el Self Description Questionnaire (SDQ-II; Marsh, 1992). Resultados: los resultados muestran que el autoconcepto académico resultó una variable predictora significativa de los tipos sociométricos y categorías conductuales, puesto que los estudiantes con altas puntuaciones en las dimensiones del auto-concepto académico presentaron mayor probabilidad de ser nominados positivamente por sus compañeros (populares, líderes, colaboradores y buenos estudiantes) que los estudiantes con bajas puntuaciones en autoconcepto académico. Conclusiones: estos resultados confirman la importancia concedida al autoconcepto académico en la investigación y su relevancia en la práctica educativa.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was carried out through the Research Project SEJ 2004-07311/EDUC of the Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica del M.E.C. [National Plan of Scientific Research, Development and Technological Innovation of the Ministry of Education and Culture] awarded to the first author.es_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherColegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturiases_ES
dc.publisherUniversidad de Oviedo. Facultad de Psicologíaes_ES
dc.rights© 2017 Psicothemaes_ES
dc.subjectAdolescencees_ES
dc.subjectSociometric typeses_ES
dc.subjectAcademic self-conceptes_ES
dc.subjectSecondary educationes_ES
dc.subjectAdolescenciaes_ES
dc.subjectTipos sociométricoses_ES
dc.subjectAutoconcepto académicoes_ES
dc.subjectEducación Secundariaes_ES
dc.subject.otherPsicología Evolutiva y de la Educaciónes_ES
dc.titleSociometric types and academic self-concept in adolescentses_ES
dc.title.alternativeTipos sociométricos y autoconcepto académico en adolescenteses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.peerreviewedsies_ES
dc.identifier.doi10.7334/psicothema2016.54-
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.7334/psicothema2016.54es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Appears in Collections:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2017_Ingles_etal_Psicothema.pdf316,89 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.