Sociometric types and academic self-concept in adolescents

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/72312
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Sociometric types and academic self-concept in adolescents
Other Titles: Tipos sociométricos y autoconcepto académico en adolescentes
Authors: Inglés, Cándido J. | Aparisi, David | Delgado, Beatriz | Torregrosa, María S. | García-Fernández, José Manuel
Research Group/s: Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica
Keywords: Adolescence | Sociometric types | Academic self-concept | Secondary education | Adolescencia | Tipos sociométricos | Autoconcepto académico | Educación Secundaria
Knowledge Area: Psicología Evolutiva y de la Educación
Issue Date: 2017
Publisher: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias | Universidad de Oviedo. Facultad de Psicología
Citation: Psicothema. 2017, 29(4): 496-501. doi:10.7334/psicothema2016.54
Abstract: Background: The aim of this study was to analyze the relationship between sociometric types, behavioral categories, and academic self-concept in a sample of 1,349 (51.7% boys) Spanish adolescents, ranging in age from 12 to 16 years. Method: the students’ sociometric nomination was performed using the Programa Socio (Partner Program), and academic self-concept was measured with the Self Description Questionnaire (SDQ-II; Marsh, 1992). Results: results show that academic self-concept was a significant predictor of sociometric types and behavioral categories, as students with high scores on academic self-concept were more likely to be positively rated by their peers (popular, leaders, collaborators and good students) than students with low scores on student academic self-concept. Conclusions: these results reinforce the emphasis on academic self-concept research and its relevance to educational practice. | Antecedentes: el objetivo de este estudio fue analizar la relación entre tipos sociométricos, categorías conductuales y autoconcepto académico (Matemático, Verbal y General) en una muestra de 1.349 (51,7% varones) adolescentes españoles de 12 a 16 años. Método: la identificación sociométrica de los estudiantes se realizó mediante el Programa Socio y para el análisis del autoconcepto académico se administró el Self Description Questionnaire (SDQ-II; Marsh, 1992). Resultados: los resultados muestran que el autoconcepto académico resultó una variable predictora significativa de los tipos sociométricos y categorías conductuales, puesto que los estudiantes con altas puntuaciones en las dimensiones del auto-concepto académico presentaron mayor probabilidad de ser nominados positivamente por sus compañeros (populares, líderes, colaboradores y buenos estudiantes) que los estudiantes con bajas puntuaciones en autoconcepto académico. Conclusiones: estos resultados confirman la importancia concedida al autoconcepto académico en la investigación y su relevancia en la práctica educativa.
Sponsor: This work was carried out through the Research Project SEJ 2004-07311/EDUC of the Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica del M.E.C. [National Plan of Scientific Research, Development and Technological Innovation of the Ministry of Education and Culture] awarded to the first author.
URI: http://hdl.handle.net/10045/72312
ISSN: 0214-9915 | 1886-144X (Internet)
DOI: 10.7334/psicothema2016.54
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2017 Psicothema
Peer Review: si
Publisher version: http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2016.54
Appears in Collections:INV - SOCEDU - Artículos de Revistas
INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thumbnail2017_Ingles_etal_Psicothema.pdf316,89 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.