Sociometric types and academic self-concept in adolescents
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/72312
Title: | Sociometric types and academic self-concept in adolescents |
---|---|
Other Titles: | Tipos sociométricos y autoconcepto académico en adolescentes |
Authors: | Inglés, Cándido J. | Aparisi, David | Delgado, Beatriz | Torregrosa, María S. | García-Fernández, José Manuel |
Research Group/s: | Habilidades, Competencias e Instrucción | Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) |
Center, Department or Service: | Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica |
Keywords: | Adolescence | Sociometric types | Academic self-concept | Secondary education | Adolescencia | Tipos sociométricos | Autoconcepto académico | Educación Secundaria |
Knowledge Area: | Psicología Evolutiva y de la Educación |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias | Universidad de Oviedo. Facultad de Psicología |
Citation: | Psicothema. 2017, 29(4): 496-501. doi:10.7334/psicothema2016.54 |
Abstract: | Background: The aim of this study was to analyze the relationship between sociometric types, behavioral categories, and academic self-concept in a sample of 1,349 (51.7% boys) Spanish adolescents, ranging in age from 12 to 16 years. Method: the students’ sociometric nomination was performed using the Programa Socio (Partner Program), and academic self-concept was measured with the Self Description Questionnaire (SDQ-II; Marsh, 1992). Results: results show that academic self-concept was a significant predictor of sociometric types and behavioral categories, as students with high scores on academic self-concept were more likely to be positively rated by their peers (popular, leaders, collaborators and good students) than students with low scores on student academic self-concept. Conclusions: these results reinforce the emphasis on academic self-concept research and its relevance to educational practice. | Antecedentes: el objetivo de este estudio fue analizar la relación entre tipos sociométricos, categorías conductuales y autoconcepto académico (Matemático, Verbal y General) en una muestra de 1.349 (51,7% varones) adolescentes españoles de 12 a 16 años. Método: la identificación sociométrica de los estudiantes se realizó mediante el Programa Socio y para el análisis del autoconcepto académico se administró el Self Description Questionnaire (SDQ-II; Marsh, 1992). Resultados: los resultados muestran que el autoconcepto académico resultó una variable predictora significativa de los tipos sociométricos y categorías conductuales, puesto que los estudiantes con altas puntuaciones en las dimensiones del auto-concepto académico presentaron mayor probabilidad de ser nominados positivamente por sus compañeros (populares, líderes, colaboradores y buenos estudiantes) que los estudiantes con bajas puntuaciones en autoconcepto académico. Conclusiones: estos resultados confirman la importancia concedida al autoconcepto académico en la investigación y su relevancia en la práctica educativa. |
Sponsor: | This work was carried out through the Research Project SEJ 2004-07311/EDUC of the Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica del M.E.C. [National Plan of Scientific Research, Development and Technological Innovation of the Ministry of Education and Culture] awarded to the first author. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/72312 |
ISSN: | 0214-9915 | 1886-144X (Internet) |
DOI: | 10.7334/psicothema2016.54 |
Language: | eng |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | © 2017 Psicothema |
Peer Review: | si |
Publisher version: | http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2016.54 |
Appears in Collections: | INV - SOCEDU - Artículos de Revistas INV - Habilidades, Competencias e Instrucción - Artículos de Revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_Ingles_etal_Psicothema.pdf | 316,89 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.