Murdered in the Tabloids: Billposting and the Destruction of the Duke of Suffolk in 1450

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/68540
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: Murdered in the Tabloids: Billposting and the Destruction of the Duke of Suffolk in 1450
Authors: Oliver, Clementine
Keywords: Carteles | Poesía política | Guerra de las Dos Rosas | Duque de Suffolk | Opinión pública | Billposting | Political Poetry | Wars of the Roses | Duke of Suffolk | Public Opinion
Knowledge Area: Historia Medieval
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Alicante. Departamento de Historia Medieval, Historia Moderna y Ciencias y Técnicas Historiográficas
Citation: Anales de la Universidad de Alicante. Historia Medieval. 2015-2016, 19: 381-402. doi:10.14198/medieval.2015-2016.19.13
Abstract: Este artículo examina la campaña de comunicación que envolvió el asesinato de la figura política más poderosa de la Inglaterra de mediados del siglo XV, William de la Pole, duque de Suffolk. Primero un héroe de guerra, Suffolk se volvió impopular cuando los ingleses sufrieron una derrota militar en Francia y perdieron Normandía en 1449, un desastre por el que fue particularmente y ampliamente culpado. Fue encausado por el Parlamento, sólo salvado y enviado al exilio por Enrique VI. En su camino al continente su barco fue interceptado por otro llamado Nicholas of the Tower y fue decapitado por los marineros en nombre de la justicia popular. Aquí se examinan los versos y carteles políticos que se pusieron en circulación antes de su asesinato, que satirizaban y arremetían contra el papel del duque en el vacilante gobierno de Enrique VI en las vísperas de la Guerra de las Dos Rosas. La campaña de carteles alentó deliberadamente la caída del duque y su posterior asesinato y, por tanto, Suffolk puede ser considerado la primera gran víctima del periodismo de prototabloides en Inglaterra, indicando la importancia tanto de la publicidad como de la opinión pública en la subsiguiente Guerra de las Dos Rosas. | This essay examines the media campaign surrounding the sensational murder of the most powerful political figure in mid fifteenth-century England, William de la Pole, duke of Suffolk. Once a great war hero, Suffolk became unpopular when the English suffered military defeat in France and lost Normandy in 1449, a disaster for which Suffolk was singularly blamed by the public at large. He was impeached by parliament only to be saved and sent into exile by King Henry VI. On his journey to the continent his ship was intercepted by another called Nicholas of the Tower, and he was beheaded by the ship’s sailors in the name of vigilante justice. This essay considers the political verses or bills put in circulation prior to Suffolk’s murder which satirized and lambasted the duke’s role in Henry VI’s faltering government on the eve of the Wars of the Roses. The billposting campaign deliberately encouraged the duke’s downfall and eventual murder, and so Suffolk might be considered the first great victim of proto-tabloid journalism in England, signaling the importance of both publicity and public opinion during the ensuing Wars of the Roses.
URI: http://dx.doi.org/10.14198/medieval.2015-2016.19.13 | http://hdl.handle.net/10045/68540
ISSN: 0212-2480
DOI: 10.14198/medieval.2015-2016.19.13
Language: eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0
Peer Review: si
Publisher version: http://revistes.ua.es/medieval
Appears in Collections:Revistas - Historia Medieval - 2015-2016, N. 19

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailHistoria-Medieval_19_13.pdf339,35 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons